lunes, 24 de febrero de 2020

De twee getuigen in Openbaring


Wie zijn de twee vertegenwoordigers van God ten tijde van het einde dat in Openbaring wordt geprofeteerd? Wat gaan ze doen? Waarom zijn er twee getuigen? 
Zacharia zag twee olijfbomen in zijn droom, die God verklaarde dat "zij de twee gezalfden zijn die voor de Heer van de hele aarde staan" (Zacharia 4:14).
In het boek Openbaring zegt God: "En ik zal mijn twee getuigen geven om te profeteren gedurende duizend tweehonderdzestig dagen, gekleed met zak" (Openbaring 11: 3).
Er wordt veel gespeculeerd over wie deze twee vertegenwoordigers van God zullen zijn en hun 3½-jarige bediening. Laten we eens kijken wat de Bijbel - de enige echte bron van informatie over dit onderwerp - zegt over deze speciale personen.
Verbinding met Zacharia
De passage in Openbaring blijft verklaren: "Deze getuigen zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaren die voor de God van de aarde staan" (vs. 4).
Deze verklaring lijkt een voortzetting te zijn van een profetie die God aan de profeet Zacharia gaf om aan te tonen dat God dingen uitvoert door de kracht van zijn Geest (Zacharia 4: 2-10). Olijfolie symboliseert de Heilige Geest van God, en God moedigde Zorobabel , die leiding gaf aan de herbouw van de tempel om te onthouden dat geestelijke dingen zouden door de Geest van God niet worden uitgevoerd en door hun eigen kracht (v. 6 ).
Na het uitleggen van dit belangrijke principe over hoe zijn werk wordt gedaan, keerde God terug naar het visioen van de olijfbomen die Zacharias had gezien: "Dit zijn de twee gezalfden die voor de Heer van de hele aarde staan" (Zacharia 4:14 , nadruk toegevoegd in alles). In het boek Openbaring openbaart God dat deze twee individuen, die vervuld zullen zijn met de Heilige Geest van God om hun werk te doen, zullen opstaan ​​voordat Christus terugkeert om zijn bediening als een licht voor de wereld te vervullen. Net zoals God dingen volbracht door de kracht van zijn Heilige Geest in de tijd van Zerubbabel , zal Hij hetzelfde doen door zijn twee getuigen in de eindtijd.  
Waarom twee getuigen?
Door de Bijbel zien we dat God vaak met twee personen werkt. In de tijd dat Zacharias schreef, diende Zerubbabel als gouverneur en een man genaamd Joshua diende als de hogepriester (Zacharia 3: 1). Eerder had God Mozes gebruikt als de leider van de oude Israëlieten en zijn broer Aaron als de hogepriester.
In het Nieuwe Testament zond Christus zijn discipelen "twee voor twee" (Marcus 6: 7). Hoewel ze af en toe anderen meenamen om mee te reizen, werkten Paulus en Barnabas samen om het evangelie aan de heidenen te brengen.
Wanneer twee mensen samenwerken, zijn ze vaak productiever dan wanneer ze alleen werken. Ecclesiastes 4: 9-10 erkent dit principe: 'Beter zijn twee dan één; Omdat ze hun werk beter kunnen betalen. Omdat als ze vallen, hij zijn partner zal opvoeden; maar wee de solo! dat als ik val, er geen tweede zal zijn om het op te tillen. '
Een andere reden waarom God twee getuigen zal hebben, is vanwege het belang van minstens twee mensen die getuigen in gerechtelijke zaken. Zoals Deuteronomium 19:15 zegt: “Er zal geen enkele getuige in aanmerking worden genomen tegen iemand in welke misdaad of in welke zonde dan ook, met betrekking tot enig gepleegd misdrijf. Alleen door de getuigenis van twee of drie getuigen zal de beschuldiging worden gehandhaafd '(zie ook Deuteronomium 17: 6).
Door twee getuigen te hebben, volgt God zijn eigen wet, zoals door middel van hen, hij waarschuwt mensen om zich te bekeren van hun zonden voordat hij hen straft omdat ze geen aandacht schenken aan hun instructie.
Het werk van de twee getuigen
Het verhaal in het boek Openbaring geeft ons aanwijzingen over het werk van de twee getuigen: 'Als iemand hen kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond en verslindt hun vijanden; en als iemand hen kwaad wil doen, moet hij op dezelfde manier sterven. Ze hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat het niet regent in de dagen van zijn profetie; en ze hebben macht over de wateren om ze in bloed te veranderen en de aarde met elke plaag te kwetsen, zo vaak als ze willen '(Openbaring 11: 5-6).
Terwijl deze vertegenwoordigers van God getuigen van de wereld dat alle mensen zich moeten bekeren van hun zonden, zullen zij toegang hebben tot de Heilige Geest van God om wonderen te verrichten die ons herinneren aan andere profeten van God. Net als Elia zullen zij de macht hebben om de regen te stoppen (1 Koningen 17: 1) en iedereen doden die hen probeert te schaden (2 Koningen 1: 9-12). Net als Mozes zullen zij de macht hebben om water in bloed te veranderen (Exodus 7:17) en de aarde met plagen slaan (Exodus 7:14 tot 12:30).
Maar mensen laten lijden is niet hun belangrijkste missie. In plaats daarvan, zoals Elia, zal zijn doel zijn mensen aan te sporen hun hart naar God te keren (1 Koningen 18:37). Elia diende een tijd waarin het oude Israël overdreven corrupt was geworden onder de slechte koning Achab en zijn afgodische vrouw Izebel. Bijbelse profetieën laten zien dat de hele aarde zal worden bedorven vóór de terugkeer van Christus (2 Timotheüs 3:13), en dit zal de omgeving zijn waarin de twee getuigen hun bediening zullen uitvoeren.
Bijbelse prototypes
In de loop der jaren zijn veel verklaringen voor de twee getuigen voorgesteld. Eerdere profeten zijn vaak aangehaald als bijbelse types van wat de twee getuigen zullen doen. Het Bijbelse commentaar van de exposant zegt: “Identificaties variëren van twee tot leven gewekte historische figuren, tot twee groepen, tot twee principes, zoals de wet en de profeten. Tertullianus (° 220) identificeerde de twee met Henoch en Elia ”(opmerkingen over Openbaring 11: 3).  
We hebben al gezien dat Elia's krachten om de regen te stoppen en degenen te doden die hem probeerden te schaden, voorlopers waren van de krachten die de twee getuigen zullen hebben, maar een andere verwijzing naar Elia moet nog steeds in aanmerking worden genomen.
Over de bediening van Johannes de Doper gesproken, zegt Lucas 1: 16-17: “En hij zal ervoor zorgen dat veel van de kinderen van Israël zich tot hun Heer God bekeren. En hij zal voor hem gaan met de geest en kracht van Elia, om de harten van de vaders terug te brengen naar de kinderen, en van de rebellen tot de voorzichtigheid van de rechtvaardigen, om een ​​welwillend volk voor de Heer voor te bereiden. ' Deze passage laat zien dat God extra vertegenwoordigers kan sturen, zoals Johannes de Doper, met een bediening en bevoegdheden vergelijkbaar met die van de profeet Elia. 
Terwijl Johannes de Doper een vervulling was van de profetie in Lucas 1, wat aangeeft dat Johannes de Doper een werk zou doen zoals dat van Elia (Mattheüs 17: 11-13), duidt Maleachi 4: 5-6 op nog een andere vervulling van een werk als die van Elia ten tijde van het einde. “Zie, ik zend u de profeet Elia, voordat de dag van de Eeuwige komt, groot en verschrikkelijk. Hij zal de harten van de vaders tot de kinderen keren, en de harten van de kinderen tot de vaders, opdat ik niet kom en de aarde pijn doe met een vloek ”(Maleachi 4: 5-6).
Soms kunnen de profetieën meerdere vervullingen hebben, en deze profetie over Elia's werk lijkt er een te zijn die in deze categorie valt. Johannes de Doper was duidelijk een type van Elia, en het verhaal in Maleachi 4 geeft aan dat Gods volk aan het einde van dit tijdperk ook een werk zal doen in de geest en kracht van Elia. Ten slotte zullen de twee getuigen hun bediening voltooien met krachten zoals die van Elia.
De verklaring van de twee getuigen die beter geschikt lijkt te zijn voor de Schrift, is dat zij twee menselijke wezens zullen zijn die in de geest en kracht van Elia zullen profeteren tijdens de Grote Verdrukking en de Dag des Heren. Ze zullen de wereld komen waarschuwen dat ze zich bekeren van het overtreden van Gods wetten en zullen plagen sturen als straf voor ongehoorzaamheid gedurende de 3½ jaar van hun prediking.    
Vervalsing van de twee getuigen
In het boek Openbaring openbaart God een profetie over twee personen die 'het beest' en 'de valse profeet' worden genoemd, die zich tegen het werk van de twee getuigen zullen verzetten. Het beest zal de burgerlijke leider zijn die alle mensen op aarde zullen volgen, behalve degenen die God trouw zijn (Openbaring 13: 3, 8). De valse profeet is het hoofd van het religieuze systeem dat het beest zal ondersteunen.
Een hulpmiddel om profetie te begrijpen is het type - antitype- principe . Het verhaal in Exodus 7: 10-12 geeft ons een voorbeeld van de dingen die zullen gebeuren in de tijd van de twee getuigen. Begin met de eerste ontmoeting tussen Mozes en Farao. Onder leiding van Mozes gooide Aaron de staf en het werd een slang. De tovenaars (Janes en Jambres) deden hetzelfde met hun toverstokken (Exodus 7: 11-12). Water werd bloed en tovenaars deden hetzelfde (vs. 22). Deze wonderen werden gedaan in aanwezigheid van Farao. 
Tijdens de Grote Verdrukking zal de valse profeet ook wonderen verrichten. "Slecht wiens komst is door het werk van Satan, met grote kracht en tekenen en leugenachtige wonderen" (2 Tessalonicenzen 2: 9).
Over dezelfde persoon gesproken, Openbaring 13:11, 13-14 zegt: “Toen zag ik een ander beest oprijzen uit de aarde; en hij had twee horens vergelijkbaar met die van een lam, maar hij sprak als een draak ... Hij maakt ook grote tekenen, zodanig dat hij nog steeds vuur van de hemel naar de aarde laat zakken voor de mensen. En hij bedriegt de bewoners van de aarde met de tekenen die hij mag maken in de aanwezigheid van het beest. ' 
Satan zal het beest en de valse profeet gebruiken als vervalsing van de twee getuigen. Dientengevolge zal Satan de hele wereld blijven misleiden door "leugenachtige tekenen en wonderen" (2 Tessalonicenzen 2: 9) en valse religie (zie ook Mattheüs 24:24; Openbaring 12: 9).
Waarom zullen mensen zich verheugen over zijn dood?
Nadat de twee getuigen hun 3½-jarige bediening van het evangelie aan de hele wereld hebben voltooid, zullen ze hun goddelijke bescherming verliezen en worden gedood.
“Wanneer zij hun getuigenis hebben beëindigd, zal het beest dat uit de afgrond opkomt oorlog tegen hen voeren, hen overwinnen en doden. En hun lichamen zullen zijn op het plein van de grote stad die in spirituele zin Sodom en Egypte wordt genoemd, waar ook onze Heer werd gekruisigd. En de bewoners van de aarde zullen zich over hen verheugen en zich verheugen en geschenken naar elkaar sturen; omdat deze twee profeten de bewoners van de aarde hadden gekweld '(Openbaring 11: 7-10).
Waarom zullen ze zich verheugen over zijn dood? De overgrote meerderheid van de mensen in de wereld zal uw boodschap van berouw niet waarderen. Mensen houden er niet van om te horen dat wat ze doen slecht is, dat ze zondigen en moeten veranderen. Ze zullen boos zijn op de plagen die over hen worden gebracht als straf voor hun gebrek aan berouw voor hun zonden, en ze zullen de twee getuigen de schuld geven van de kwelling die zovelen zullen lijden. 
De vreugde over hun dood zal niet lang duren. Na 3½ dagen zal God hen uit de dood opwekken, en hun vijanden zullen hen naar de hemel zien opstijgen (Openbaring 11: 7-12). Wat betreft zijn hemelvaart naar de hemel, dit gebeurt aan het einde van dit tijdperk en is niet iets dat goede mensen is overkomen als ze sterven. Zoek voor een bredere uitleg op deze site naar ons artikel "Wat is de hemel?"
Wat is het punt?
De les die we van de twee getuigen leren, is dat God deze twee speciale vertegenwoordigers zal sturen om mensen te waarschuwen zich te bekeren en hun zondige manieren te veranderen - om hun hart naar God te keren. We zien ook dat we voorzichtig moeten zijn met de valse profeten die volgens de profetie zullen komen en dat we alert moeten zijn om niet te worden bedrogen. Het is veel beter voor ons om nu op God te reageren, wanneer we waarnemen wat Hij van ons verwacht.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...