domingo, 26 de enero de 2020

HET EINDE VAN DE WERELD - ¡WAAROM HET GOED NIEUWS IS!


De profeten van de dag van het laatste oordeel spreken altijd over het 'einde van de wereld'. Wat zegt de Bijbel? En waarom wordt het goed nieuws genoemd? 
Kies een jaar - elk jaar - en waarschijnlijk heeft iemand ergens voorspeld dat dit het "einde van de wereld" zal zijn.
Sommigen baseren hun voorspellingen op Nostradamus of de Maya of theebladeren of maïscirkels. Maar velen zeggen dat ze hun voorspellingen baseren op de Bijbel.
Er is een heel veld van bijbelstudie dat technisch bekend staat als eschatologie - de studie van de 'laatste' dingen, van profetieën over de 'tijd van het einde' en verder. Maar niet iedereen die de bijbelse profetie van de eindtijd bestudeert, stelt specifieke datums voor of loopt rond terwijl hij schreeuwt of tegen zichzelf praat.
En het kan voor sommigen verrassend zijn, maar het 'einde van de wereld' is echt goed nieuws!
¿Wat bedoel je met "einde"?
Sommigen die het 'einde van de wereld' voorspellen, baseren hun terminologie op de vertaling van de nieuwe internationale versie van verzen zoals Mattheüs 24: 3, waar de discipelen Jezus Christus vroegen: 'Wanneer zal dat gebeuren en wat zal het teken zijn van uw komst? en het einde van de wereld? "
Het woord dat hier wordt vertaald, is van het Griekse woord sunteleia, ' samen een realisatie' ('Vine's Full Expository Dictionary of Old and New Testament Words'), 'end, end'). Vine’s blijft zeggen dat "einde van de wereld" desoriënterend is; dat "voleinding van de eeuw" meer op zijn plaats is. "Het woord duidt niet op een beëindiging, maar de gebeurtenissen bereiken een climax."   
Jezus Christus drukte het uit in termen van slecht en goed nieuws: “Omdat er dan een grote verdrukking zal zijn, die niet is geweest sinds het begin van de wereld tot nu toe, noch zal er zijn. En als die dagen niet werden ingekort, zou niemand gered worden; maar vanwege de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort '(Mattheüs 24: 21-22).
De slechtste tijd in de menselijke geschiedenis is erg slecht nieuws. Maar Christus zal ingrijpen om de totale vernietiging van het menselijk ras te voorkomen. En vanaf dan is het goed nieuws! We zullen het later hebben over het goede nieuws.
¿Wat bedoel je met "wereld"?
De King James Version Review uit 1960 en andere moderne versies verduidelijken Mattheüs 24: 3. De discipelen vroegen naar het 'einde van de eeuw'. Het Griekse woord aion betekent "een tijdperk, een tijdsperiode". Zoals de bronstijd, de ijzertijd, de middeleeuwen of zelfs de gouden eeuw van de televisie - ze maken allemaal deel uit van het tijdperk van de slechte menselijke regering van de aarde. De apostel Paulus noemde het de "tegenwoordige boze eeuw" (Galaten 1: 4).  
¿Waarom is het goed nieuws?
De boodschap van Jezus Christus was het "evangelie van het koninkrijk van God" (Markus 1:14). Evangelie betekent goed nieuws. Dus hoe komt het dat "het einde van de wereld" of zelfs "het einde van de eeuw" ¿goed nieuws is?  
De Bijbel plaatst dingen in perspectief. Deze kwade eeuw van ellende en lijden zal worden vervangen door een prachtige wereld geregeerd door onze perfecte Heiland - het Koninkrijk van God . 
Het tijdperk van oorlog zal worden vervangen door het tijdperk van vrede (Jesaja 2: 4).
Het tijdperk van schaarste, voor het tijdperk van overvloed (Amos 9:13).
Het tijdperk van haat, voor het tijdperk van liefde (1 Korinthiërs 13: 4-13).
Het tijdperk van zonde en kwaad, tegen de tijd van gehoorzaamheid en goedheid (Openbaring 22: 14-15).
Het tijdperk van zinloosheid en corruptie, voor het tijdperk van vrijheid en glorie (Romeinen 89: 20-21).
Het tijdperk van egoïstische tirannen, voor het tijdperk van leiders die echte dienaren zijn (Mattheüs 20: 25-26).
Handelingen 3:19 roept de leeftijd op als "verfrissingstijden"! Wie zou kunnen ontkennen dat deze wereld dringend behoefte heeft aan verfrissing? Veel inspirerende bijbelse passages beschrijven dit volgende tijdperk van utopie.
De analogie van arbeid en geboorteweeën.
De Bijbel geeft nog een analogie die het einde van het tijdperk van de mens en het begin van het tijdperk van God beschrijft - de analogie van zwangerschap die culmineert in geboorte. De wereld van de eindtijd ervaart weeën (het woord pijn in Mattheüs 24: 8 betekent "weeën ") in afwachting van de geboorte van een nieuw tijdperk - het Koninkrijk van God. 
"Omdat we weten dat alle schepping kreunt tot één, heeft men tot nu toe al weeën" (Romeinen 8:22).
¿Ok, wanneer?
Hopelijk, in het licht van deze geschriften en de wereld van vandaag, heb je jezelf ervan overtuigd dat het einde van deze eeuw of dit tijdperk en de wederkomst van Jezus Christus om het Koninkrijk van God te vestigen, het beste nieuws is dat dit wereld kan horen. Dus, misschien wil je ook weten, "wanneer?"
Jezus Christus heeft de belangrijkste tendensen en het profetische kader afgebakend. Hij zegt ons om 'daarom altijd te waken' en de 'tekenen van de tijd' te onderscheiden (Lucas 21:36; Mattheüs 16: 3). Maar kunnen we precies weten wanneer?
"Maar van de dag en het uur weet niemand, zelfs de engelen van de hemel, maar alleen mijn Vader" (Mattheüs 24:36).
We moeten bezig zijn met het verspreiden van het goede nieuws en steeds meer leven volgens de volmaakte wetten van het Koninkrijk van God. Dus, zelfs als we niet precies weten wanneer het einde komt, zullen we voorbereid zijn.
Het goede nieuws is dat het niet echt om het einde gaat. Het gaat over het begin van een veel betere wereld!

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...