miércoles, 22 de enero de 2020

"HET KONINKRIJK VAN GOD IS ONDER U" - ¿WAT WIL JE DIT CHRISTUS ZEGGEN?


Wat bedoelde Christus toen hij zei: 'Het koninkrijk van God is onder u? Betekent dit dat het koninkrijk alleen in ons hart en verstand bestaat? 
Bij het beantwoorden van de vraag van de Farizeeën over wanneer het Koninkrijk van God zou komen, zei Jezus tegen hen: “Het koninkrijk van God zal niet met waarschuwing komen, noch zullen zij zeggen: Helo hier, of er zijn; want zie, het koninkrijk van God is onder u '(Lucas 17: 20-21). Het eerste deel van Jezus 'antwoord is relatief gemakkelijk te begrijpen. Maar als we niet goed begrijpen wat het laatste deel zegt, krijgen we een onvolledig beeld van het Koninkrijk.
Toen Jezus naar de aarde kwam, wachtten de Joden op de Messias om terug te keren om de Joodse natie naar een prominente plaats te verheffen. In plaats van de boodschap van berouw te horen, wachtten ze op iemand om hen vrij te laten en hen te leiden in een succesvolle bevrijding van hun natie. En sommige religieuze autoriteiten geloofden blijkbaar dat zij - door zorgvuldig onderzoek - de eerste zouden zijn die de terugkeer van de beloofde Heiland zou ontdekken.
In de hierboven genoemde passage vertelde Jezus de Farizeeën dat zijn denken fout was. Jezus 'eerste komst was om het koninkrijk aan te kondigen. Later zal hij "... een tweede keer verschijnen ... om degenen te redden die op hem wachten" (Hebreeën 9:28).
¿Hoe zei Jezus dat het Koninkrijk zou komen?
Wanneer Jezus terugkeert, zullen er angstaanjagende tekenen zijn dat iedereen zal kunnen observeren (Mattheüs 24: 5-14, 21-27; Openbaring 1: 7). Maar door te zeggen: "Het koninkrijk van God zal niet komen met waarschuwing, noch zullen ze zeggen: Helo hier of daar" (Lucas 17: 20-21), wat Jezus de Farizeeën uitlegde, was dat deze generatie, ondanks Al zijn zorgvuldige inspanningen, vanwege zijn misverstand, konden de Messias niet identificeren bij zijn eerste komst.
Bovendien zouden ze de ongelooflijke tekenen van hun tweede komst niet zien - de tekenen waar ze naar op zoek waren. Zoals Jezus opmerkte, zou de bliksem waarvan de gloed door de hemel zou worden gezien, die zijn tweede komst zou vergezellen, op een andere "dag" (v. 24) plaatsvinden, lang nadat de Farizeeën tot wie hij sprak had geleefd dood.
Nadat hij de Farizeeën had verteld dat zij de komst van het Koninkrijk van God niet konden zien op het tijdstip dat zij verwachtten, zei Hij: "Want zie, het koninkrijk van God is onder u" (vs. 21). In die zin was Jezus, de Koning van het komende Koninkrijk van God, onder de Farizeeën. Het koninkrijk van God was niet in de harten van die Farizeeën!
Leven in overeenstemming met de wetten van het Koninkrijk
Hoe zit het met het concept van het Koninkrijk van God in onze harten? De Bijbel laat zien dat dit onderwerp in onze gedachten moet zijn. We worden tenslotte verondersteld te bidden voor het Koninkrijk dat komt (Mattheüs 6:10), en Jezus zei ons "eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid te zoeken" (vs. 33).
Wanneer we ons bekeren van onze zonden, worden we gedoopt en volgen dan de leiding van de Heilige Geest, onderwerpen ons vrijwillig aan de wetten en autoriteit van het Koninkrijk van God dat zal komen. Bij het beschrijven van dit proces legde Paulus, die in die tijd een gevangene in Rome was, uit: "Wie [God de Vader] heeft ons verlost van de macht van de duisternis en overgebracht naar het koninkrijk van zijn geliefde Zoon" (Kolossenzen 1: 13). Dus er is een symbolisch gevoel van "overgebracht" te zijn aan het Koninkrijk, wanneer we ons leven onderwerpen aan God en beginnen te leven volgens zijn instructies.
Onze primaire loyaliteit wordt overgedragen van alle koninkrijken van deze wereld naar het Koninkrijk van God. We zijn nu onderworpen aan verschillende wetten (die van God) en behoren tot een andere gemeenschap (de Kerk van God).
De Heilige Geest helpt ons Gods wetten te gehoorzamen. Deze geest van "kracht, liefde en zelfbeheersing" (2 Timoteüs 1: 7) geeft ons de mogelijkheid om volgens de wetten van God te leven, hoewel we nog steeds menselijk en zwak zijn. Degenen die geleid worden door de Geest van God worden "zonen van God" genoemd (Romeinen 8:14). Diezelfde geest stelt de kerk in staat haar opdracht te vervullen. In deze zin hebben we de mogelijkheid om "de krachten van het komende tijdperk" te proeven of te ervaren (Hebreeën 6: 4-5).
Hoe kunnen we het koninkrijk van God binnengaan
Hoewel de Bijbel vermeldt dat na onze doop ons 'burgerschap' in de hemel is (Filippenzen 3:20), moeten mensen om het koninkrijk binnen te gaan van vlees en bloed in geest worden veranderd, van stervelingen naar onsterfelijken, naar de tweede komst van Jezus (1 Korinthiërs 15: 50-53; Hebreeën 9:28). Wanneer het Koninkrijk van God op aarde komt, zal het heersen over alle 'koninkrijken van deze wereld' (Openbaring 11:15).
Helaas hebben velen door het lezen van Jezus 'zin dat het koninkrijk van God onder u is' het Koninkrijk van God ten onrechte beperkt tot een filosofisch perspectief of een manier van denken. In werkelijkheid is het komende Koninkrijk van God veel meer dan het impliceert in de harten en geesten van de volgelingen van Christus te zijn. In feite zal de gelovige uitverkorene van God het Koninkrijk binnengaan wanneer Christus terugkeert en dat koninkrijk hier op aarde wordt gevestigd.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...