martes, 21 de enero de 2020

KOM JE KONINKRIJK



Waarom is het zo belangrijk dat het koninkrijk van God komt? ¿Waarom heeft Jezus Christus ons geleerd om om zijn komst te vragen? 
Kort na het begin van zijn bediening leerde Jezus zijn discipelen de juiste manier om te bidden door het voorbeeld dat velen kennen als de 'Onze Vader'. Dit gebed leert ons de specifieke onderwerpen die we in onze gebeden moeten opnemen, niet de exacte woorden die we elke keer moeten zeggen als we bidden.  
Nadat hij de noodzaak had benadrukt om God de Vader aan te spreken, leerde Christus zijn discipelen dat zij moesten vragen: 'Uw koninkrijk komt. Uw wil geschiede, zoals in de hemel, zo ook op aarde '(Luke 11: 2, cursivering toegevoegd). ¿Maar waarom zouden we God vragen om "uw koninkrijk te komen"?
Het koninkrijk van God was een onderwerp waarover Jezus Christus tijdens zijn bediening op aarde heel vaak predikte. In Mattheüs 24:14 vertelt hij ons dat “dit evangelie [goed nieuws] van het koninkrijk in de hele wereld zal worden gepredikt als een getuigenis voor alle naties; en dan komt het einde. " En in Mattheüs 6:33 dringt hij er bij ons op aan: " Zoek eerst het koninkrijk van God ." Maar waarom?  
In Mattheüs 24: 21-22 openbaart Christus ook dat er vóór dat "einde" een tijd zal zijn van "grote verdrukking, die niet is geweest sinds het begin van de wereld tot nu toe, noch zal er zijn." En als die dagen niet werden ingekort, zou niemand gered worden; maar vanwege de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort. ' Wat heeft dit met ons te maken? En hoe komt het dat de mensheid zo'n punt bereikt?
Mensen zijn niet in staat hun problemen op te lossen.
Zesduizend jaar menselijke geschiedenis hebben bewezen dat mannen hun problemen van samenleven niet kunnen oplossen zonder hun toevlucht te nemen tot oorlog. Zoals Max Lucado uitlegt: "Volgens de Canadese Journal of the Army heeft oorlog de gedocumenteerde geschiedenis gedomineerd. Sinds 3600 voor Christus kent de wereld slechts 292 jaar vrede. Tijdens deze periode zijn er 14.531 oorlogen geweest en naar schatting zijn er 3.640 miljoen levens verloren gegaan. "
Deze voor de hand liggende neiging van mensen tot geweld heeft helaas geleid tot de theorie dat oorlog een normaal en noodzakelijk fenomeen is, zodat de paar jaren van vrede die de wereld heeft gehad zich kunnen voordoen .. En als gevolg van dit idee, de mensheid blijft bijna zonder wapenstilstand in oorlog; Als we geloven dat oorlog nodig is, zullen we oorlog voeren.
Het probleem van menselijk redeneren.
Maar menselijk redeneren zonder Gods leiding kan heel gevaarlijk zijn. Zoals de profeet Jeremia waarschuwt: "De mens is niet heer van zijn weg, noch van de man die wandelt, is zijn stappen te bevelen" (Jeremia 10:23).
Met andere woorden, Jeremia erkent dat de mens zichzelf niet goed kan regeren of zelf geen goede beslissingen kan nemen. Hoewel populaire psychologie ons adviseert om naar de antwoorden op de problemen van het leven in ons te zoeken, is de waarheid dat we niet altijd de antwoorden hebben. Zoals we lezen in Spreuken 14:12: “Er is een pad dat goed lijkt voor de mens; maar het einde is de weg van de dood”.
Wat velen negeren, is dat de ernstigste problemen van de mensheid geestelijk van aard zijn. Helaas is onze natuurlijke manier van denken en handelen in strijd met Gods wil.
In Romeinen 8: 6-7 beschrijft de apostel Paulus deze menselijke zwakheid door te zeggen: “Omdat de zorg voor het vlees [onze natuurlijke manier van denken volgen] de dood is, maar de zorg voor de Geest is leven en vrede. Omdat de ontwerpen van het vlees vijandschap tegen God zijn; omdat zij niet onderworpen zijn aan de wet van God, noch kunnen zij”.
En door de profeet Jesaja berispt God het volk van Israël met de volgende woorden: "uw ongerechtigheden hebben scheiding gemaakt tussen u en uw God... Omdat uw handen besmet zijn met bloed en uw vingers van ongerechtigheid; Je lippen spreken leugens uit, spreken je tong kwaadaardig. Er is niemand die roept om gerechtigheid, noch die oordeelt voor de waarheid; ze vertrouwen op ijdelheid, en ze spreken ijdelheden; zij ontvangen kwaden en baren ongerechtigheid '(Jesaja 59: 2-4).
Dan blijft Jesaja de gevolgen beschrijven van het verwerpen van God: „zegevieren en liegen tegen Jehovah, en zich afkeren van onze God; om laster en rebellie te spreken, bedenk en uitspraken van leugens vanuit het hart. En de wet werd ingetrokken en gerechtigheid werd weggedaan; omdat de waarheid op het plein strompelde en billijkheid niet kon komen. En de waarheid werd gestopt en hij die zich van het kwaad afkeerde, werd in de gevangenis gezet; en Jehovah zag het en minachtte zijn ogen, omdat de wet verging '(vss. 13-15).


"De leugen"
Naarmate het einde van dit tijdperk nadert - net voor de terugkeer van Jezus Christus - zal de verwerping van de wet door de mens en de verkeerd voorgestelde gedachte die hier onvermijdelijk uit voortkomt, ertoe leiden dat velen in de misleiding van een valse religieuze leider vallen.
Zoals we lezen in 2 Thessalonicenzen 2, zal er tijdens de eindtijd een persoon zijn die in de tempel van God zal zitten en velen zal misleiden, naar wie God "een misleidende kracht stuurt, zodat zij leugens kunnen creëren " (vs. 11). 
Dit betekent niet dat God opzettelijk mensen zal misleiden; het stelt hen eerder in staat te doen wat ze willen en hun eigen beslissingen te nemen, inclusief het afwijzen van God en zijn leer. Maar wanneer een mens ervoor kiest zijn eigen pad te volgen in plaats van Gods pad, verliest hij het vermogen om verstandige beslissingen te nemen. De afwijzing die landen hebben laten zien als proberen God en de Bijbel uit het zicht van iedereen te verwijderen, is hier een duidelijk voorbeeld van. Naarmate mensen God en zijn geboden vergeten, verliezen ze meer en meer de geestelijke leiding die ze zo hard nodig hebben.  
God afwijzen heeft altijd consequenties.
Het verhaal van Adam en Eva onthult ons de reden waarom mensen het vermogen hebben verloren om goede beslissingen te nemen. Zoals we lezen in Genesis 2: 15-17, was en blijft God de baas over alles; Hij toont zichzelf als koning en schepper. In het begin was hij het die het gezag had over het menselijk leven en dat is de reden waarom hij zijn geboden gaf om het te reguleren. Helaas besloten Adam en Eva deze goddelijke openbaring te verwerpen en Gods autoriteit in hun leven te ontkennen.
Adam en Eva geloofden in de leugen van Satan, die hen verzekerde dat de mens in staat was om zijn eigen beslissingen te nemen zonder Gods leiding en toch goede resultaten behaalde (Genesis 3: 1-7; 9:11). Dat was 'de leugen' die de eerste mensen voor de gek hield. En het was Satan die het valse geloof initieerde dat de mens kan beslissen wat goed en fout is zonder Gods hulp.
Deze gedachte is de basis van de moderne relativering van de waarheid , die ertoe heeft geleid dat de leringen van de Bijbel slechts meningen zijn. Maar, zoals Jezus Christus zei, het Woord van God is "waar" (Johannes 17:17). Het is de verkeerd weergegeven gedachte die het gevolg is van de afwijzing van Gods leiding die de mensheid tot een leven van zonde en geweld heeft geleid (zie Romeinen 1 en Jesaja 59), die we ook geïllustreerd zien in de eerste hoofdstukken van Genesis. Geweld is niets minder dan de vrucht van een verkeerde beslissing. 
¿Waarom moet het koninkrijk van God komen?
¿Is er een remedie voor deze verkeerde menselijke gedachte die oorlogen, geweld, pijn en lijden voortbrengt? Het antwoord is "kom je koninkrijk." Het koninkrijk van God, geregeerd door Jezus Christus, is het enige dat mensen van zichzelf kan redden. 
Jezus Christus predikte over een koninkrijk en een nieuwe wereld waar 'de Allerhoogste het koninkrijk der mensen regeert, en wie hij maar wil' (Daniel 4:17), een koninkrijk waar de aard van de mensen zal worden getransformeerd als ze besluiten te gehoorzamen aan zijn Schepper.
Momenteel kan de mens zichzelf niet besturen omdat hij Gods openbaring en autoriteit heeft verworpen; In plaats van God te gehoorzamen, wat vrede voortbrengt, heeft hij de vrijheid genomen om te beslissen wat goed en fout is, zichzelf schade toe te brengen. Jezus leerde ons te vragen "jouw koninkrijk kome" omdat hij wist dat de mens en zijn aard de wereld op dat punt zouden brengen dat "als die dagen niet werden ingekort, niemand zou worden gered."
Ons aandeel
De belangrijkste beslissing die we ooit zullen maken, is bepalen wie de Heer van ons leven zal zijn. Als we ons onderwerpen aan Gods autoriteit en zijn geboden gehoorzamen, zullen we de weg vinden naar vrede en eeuwig leven.
Wanneer we God vragen om "in uw koninkrijk te komen" in onze dagelijkse gebeden, herinneren we ons ook onze verantwoordelijkheid jegens God en versterken we de visie van de prachtige toekomst die God heeft voorbereid voor degenen die Hem gehoorzamen - een glorieuze toekomst die hij zeker niet wil missen. Vergeet niet God te vragen om "uw koninkrijk te komen" en voor die hoop te leven!

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...