jueves, 9 de enero de 2020

PNIEUW GEBOREN


Jezus is heel duidelijk als hij zegt dat een christen opnieuw moet worden geboren als hij het koninkrijk van God wil zien. 
"Jezus antwoordde en zei tegen hem:" Voorwaar, echt, ik zeg u, hij die niet wedergeboren is, kan het koninkrijk van God niet zien ... Voorwaar, echt, ik zeg u, hij die niet uit water en de Geest geboren is, Je kunt het koninkrijk van God niet betreden. Wat uit het vlees is geboren, is vlees; en wat uit de Geest is geboren, is geest. ” Johannes 3: 3-6.    
Het is duidelijk dat God het niet heeft over fysiek opnieuw geboren worden. Hij heeft het over een nieuw verlangen - een spirituele transformatie.  
Waarom is het nodig om opnieuw geboren te worden?
Voordat ik opnieuw geboren word, word ik geleid door mijn eigen menselijke neigingen, ook wel de verlangens van het vlees genoemd. Over het algemeen sturen deze neigingen mijn gedachten en beslissingen. Maar de verlangens van het vlees leiden niet tot een leven in Christus, waartoe ik geroepen ben. Toegeven aan verlangens zoals: trots, luiheid, hebzucht, afgunst, egoïsme en vele anderen leiden tot zonde. Jezus beschrijft de mentaliteit van degenen die niet op deze manier zijn wedergeboren: “Omdat je zegt: ik ben rijk, en ik heb mezelf verrijkt, en ik heb niets nodig; en je weet niet dat je een ongelukkige, ellendige, arme, blinde en naakte bent. ” Openbaring 3:17.     
Het is totdat ik erken dat ik het ben die in dit vers beschrijft dat ik op het punt sta waar ik wedergeboren kan worden "uit water en uit de Geest". Niets dat uit het vlees geboren is, als een natuurlijk persoon, kan God dienen. Als ik erken dat ik niet goed kan doen, dan kan God het overnemen. Ik moet absoluut alles leveren om uit de Geest geboren te worden - het is een geboorte in de geest en in het hart. Ik beschouw mezelf dood voor de verlangens van het vlees en levend voor de impulsen van de Geest.      
“Met Christus ben ik samen gekruisigd en ik leef niet langer, maar Christus leeft in mij; en wat ik nu in het vlees leef, leef ik in het geloof van de Zoon van God, die mij liefhad en zichzelf voor mij gaf. ” Galaten 5:20. 
Natuurlijk heb ik nog steeds een vlees dat zijn verlangens wil bevredigen, maar nu zijn deze verlangens verslagen en hebben ze geen macht meer over mij, want nu leef ik volgens wat de Geest leidt , wat de waarheid is. Mijn 'oude man', zoals Paulus de mentaliteit noemt van degenen die niet wedergeboren zijn, moet gekruisigd blijven met Christus en het nieuwe leven waarin ik ben geboren is het leven van Christus. Het leven van Jezus manifesteert zich in mijn sterfelijk vlees (2 Korinthiërs 4:11). Juist omdat ik uit de Geest geboren ben en de Geest in mij leeft, heb ik de macht om verleiding te weerstaan ​​en ook gekruisigd te blijven naar de verlangens van het vlees en voor Christus te leven . (Romeinen 15:13).             
Een nieuw verlangen
Het hele hoofdstuk van Kolossenzen 3 is een goede beschrijving van een christen die wedergeboren is, te beginnen met: “Als je dan met Christus bent opgestaan, kijk dan naar de dingen hierboven, waar Christus aan de rechterhand van God zit. Richt je op de dingen hierboven, niet op die op aarde. Omdat je bent gestorven en je leven verborgen is met Christus in God. Wanneer Christus, je leven, wordt gemanifesteerd, dan zul je ook met hem worden gemanifesteerd in heerlijkheid. ”Kolossenzen 3: 1-4.       
Ik weet dat ik wedergeboren ben, terwijl ik in mijn hart niets van deze aarde wil, maar dat ik alleen een verlangen heb om God te dienen en Hem controle te geven in mijn leven; een verlangen om voor eeuwig te leven in plaats van iets anders op deze wereld; een verlangen zoals Jezus van "Mijn wil geschiede niet, maar de uwe." Luke 22:42.   
Het is aan mij dat ik bereid ben mijn eigen kracht, mijn eigen trots, mijn dwaasheid en mijn menselijke bekwaamheid te verlaten dat ik de leiding van de Geest kan volgen en dat God zijn wil kan doen. Daar vind ik dat door de kracht van de Geest alles mogelijk is; Ik kan bergen verzetten in mijn leven en wat ik dacht dat onmogelijk was, overwinning op zonde, wordt mogelijk. Ik word getransformeerd; Ik ben een nieuwe schepping en ik laat God me vormen en vormen naar de persoon die Hij wil dat ik ben.      
Het koninkrijk van God zien
Nu zie ik het koninkrijk van God. Mijn ogen openen zich om voorbij aardse dingen te kijken; Ik kan zien wat echt waarde heeft. Met het koninkrijk van God komt alles wat echt goed is, zowel in deze wereld als in de eeuwigheid. Daarom is het zoeken naar het koninkrijk van God het meest winstgevende wat een mens kan doen.  
"Dat de God van onze Heer Jezus Christus, de Vader van heerlijkheid, u een geest van wijsheid en openbaring in zijn kennis mag geven, die de ogen van uw begrip verlicht, zodat u weet wat de hoop is dat hij u heeft geroepen, en wat de rijkdommen van de glorie van zijn erfenis in de heiligen, en die de buitengewone grootheid van zijn macht aan ons die wij geloven, volgens de werking van de kracht van zijn kracht. ” Efeziërs 1: 17-19.   

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...