martes, 28 de enero de 2020

VERBONDEN: OVEREENKOMSTEN TUSSEN GOD EN MANNEN.


Over het algemeen worden Gods verbonden niet volledig begrepen. In eenvoudige woorden, deze verbonden zijn barmhartige overeenkomsten die God met mensen maakt. Als we begrijpen waar ze over gaan, begrijpen we meer over het plan dat Hij voor ons heeft.
Simpel gezegd, een pact is een overeenkomst. En in de Bijbel wordt dit woord vaak gebruikt om de overeenkomsten te beschrijven die God met verschillende mensen heeft gemaakt, waar Hij prachtige beloften aanbiedt en vraagt ​​dat bepaalde regels worden nageleefd.
Maar hoewel God om gehoorzaamheid vraagt, overtreffen zijn beloften altijd de beloning die hij verdient. In werkelijkheid zijn Gods beloften niet de betaling voor de menselijke inspanningen van deze mensen, maar eerder een uiting van hun liefde.
En de kleine vereisten die God heeft, worden ook gemotiveerd door die liefde. Gods wetten zijn geschapen voor ons voordeel; Hen gehoorzamen en liefhebben van wie ze ook heeft gemaakt, brengt automatische zegeningen met zich mee! Het is dus volkomen logisch dat God ons om gehoorzaamheid en loyaliteit vraagt ​​voordat hij ons zijn onverdiende geschenken geeft.
Verbond voorbeelden
God sloot een verbond met Noach over het nooit vernietigen van de aarde met een vloed (Genesis 9:11). Hij sloot ook een verbond met Abraham om fysieke zegeningen te geven aan zijn nakomelingen en de hele mensheid geestelijk te zegenen door Jezus Christus (Genesis 12: 1-3; 22: 16-18; Galaten 3: 8, 16).
Maar een van de belangrijkste verbonden in de Bijbel is wat God sloot met het volk Israël op de berg Sinaï. Hierdoor beloofde God de hele natie te zegenen en de mensen beloofden de behulpzame wetten van hun Schepper te gehoorzamen (Exodus 24: 3).
Zoals het Oude Testament echter aangeeft, heeft het volk Israël zijn deel van de deal niet gehouden. Dit is de reden waarom God in Deuteronomium 5:29 klaagt door te zeggen: “Wie zou hun zo'n hart geven dat zij mij zouden vrezen en al mijn geboden elke dag zouden onderhouden, zodat zij en hun kinderen voor altijd goed zouden doen! ". Het boek Hebreeën onthult vervolgens dat de oorzaak van het falen van het Oude Verbond niet de overeenkomst zelf was, maar de schending van Israël (Hebreeën 8: 8).
Het nieuwe verbond
Gelukkig is Jezus Christus naar de aarde gekomen om plaats te maken voor een nieuw verbond dat dit probleem zou oplossen. Door zijn barmhartige offer, betaalde Hij de doodstraf die de hele mensheid verdient voor zijn zonden en maakte het mogelijk dat onze zonden worden vergeven als we ons bekeren. Dit stelt God op zijn beurt in staat ons zijn Heilige Geest aan te bieden, die het proces van het transformeren van ons hart begint, zodat we ons Gods goede en behulpzame wetten kunnen internaliseren en gehoorzamen met een getrouwe liefde die we zonder Zijn Heilige Geest niet zouden kunnen hebben. (Hebreeën 10: 16-17).
In het Nieuwe Verbond belooft God ons niet alleen het eeuwige leven, maar geeft ons ook de geestelijke hulp die we nodig hebben om ons deel van de overeenkomst na te komen. Zonder twijfel is het absoluut absurd om te denken dat we vergeving of eeuwig leven voor onszelf zouden kunnen verkrijgen, maar toch vraagt ​​God ons om gehoorzaamheid voor ons eigen bestwil. Hij zal alleen het eeuwige leven geven aan hen die besluiten hun pad van vreugde en vrede voor alle eeuwigheid te volgen, niet aan hen die het pad kiezen van zelfzucht, rebellie en ellende.
De Bijbel heeft veel meer te zeggen over Gods barmhartige overeenkomsten met de mensheid - zijn verbonden. Wij nodigen u uit om meer van onze artikelen in de sectie "Verbonden" te lezen en het pad van leven en hoop te kiezen op basis van de waarheid van God.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...