viernes, 7 de febrero de 2020

Zoals in de dagen van Noach: waarschuwingen voor onze dagen.

Jezus Christus zei dat de gebeurtenissen in de eindtijd vergelijkbaar zouden zijn met die in de tijd van Noach. Hoe waren deze omstandigheden en waarom zouden we ons zorgen maken? 
Over de tijd gesproken bij zijn terugkeer naar de aarde, zei Jezus: "Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn in de dagen van de Mensenzoon. Ze aten, dronken, trouwden en trouwden tot de dag dat Noach de ark binnenging en de vloed kwam en hen allemaal vernietigde '(Luke 17: 26-27).
Het leek erop dat mensen geloofden dat ze in normale tijden leefden ten tijde van Noach, net voor de zondvloed. Ze negeerden dat de ramp naderde. Waar had Jezus het toen over?
Algemeen geweld
Omdat Hij zei dat de laatste dagen een parallel zouden zijn met de maatschappij van Noachs tijd, kunnen we verder onderzoeken in Gods Woord om te begrijpen wat Hij bedoelde. Het boek Genesis legt uit wat de omstandigheden van die tijd bestonden uit .
Kort nadat God mensen op aarde had gezet, ging de mensheid snel op weg naar hun zelfvernietiging. Naar het voorbeeld van Adam en Eva die Gods instructies verwierpen, werd de mensheid steeds vijandiger en corrupt. In de tijd van Noach: "De Eeuwige zag dat de goddeloosheid van mensen veel op aarde was, en dat elk ontwerp van de gedachten van hun hart voortdurend alleen maar kwaad was" (Genesis 6: 5).
Daarom zei God dat “hij zich bekeerde van het hebben van de mens op aarde en het deed pijn in zijn hart” (vs. 6) en zei tegen Noach: “Ik heb het einde van elk wezen besloten, omdat de aarde vol geweld is vanwege hen; en zie, ik zal hen met de aarde vernietigen '(vs. 13).
God klaagde niet omdat hij een fout had gemaakt. God maakt geen fouten. God gaf zijn menselijke schepping de vrijheid om te kiezen tussen goed en kwaad (Spreuken 1: 29-31), en hij voelde zich bedroefd in zijn hart en zag hoe ver de mensheid was gevallen van wat oorspronkelijk was bedoeld.
Leven in gevaarlijke tijden
Het lijkt erop dat God de mensheid 120 jaar heeft gegeven om hun slechte manieren te veranderen. God zei: „Hij zal mijn geest niet voor eeuwig met de mens inhouden, omdat hij stellig vlees is; maar hun dagen zullen honderdtwintig jaar zijn '(Genesis 6: 3).
De 120 jaar van Genesis 6: 3 verwijzen naar de tijd dat Gods geduld zou doorgaan met die generatie ( Barnes's Notes on the Bible ). Gedurende die 120 jaar predikte Noach een waarschuwingsboodschap en God wachtte geduldig tot zijn hart hervormd werd (1 Petrus 3:20).  
Leven in een perverse samenleving die weigerde berouw te tonen, vond alleen Noach gunst voor God, als een 'rechtvaardige' persoon. Ons wordt verteld dat hij door geloof werd bewogen en "de ark vreesachtig voorbereidde waarin zijn huis werd gered" (Genesis 7: 1; Hebreeën 11: 7). Vanwege het wijdverbreide geweld dat destijds in de wereld heerste, besloot God de wereld opnieuw te bevolken door deze getrouwe man en zijn nakomelingen (Genesis 6: 17-18).
Geweld vandaag
De apostel Paulus zei dat de wereld vóór de terugkeer van Christus gevaarlijke tijden zou leven, met zoekers naar pleziertjes, materialisme, immoraliteit, geweld, luiheid en afwijzing van de dingen van God (2 Timotheüs 3: 1-5).
Een van de belangrijkste redenen voor God om de grote vloed te brengen, was dat de aarde vol geweld was (Genesis 6:13).
Laten we de tijd analyseren waarin we leven. Er is de laatste 100 jaar een alarmerende toename van wereldwijd geweld opgetreden. Oorlogen in de afgelopen 90 jaar hebben meer mensen gedood dan in de voorgaande 500 jaar. Naar schatting zijn alleen al in de twintigste eeuw 203 miljoen mensen omgekomen door oorlog (Matthew White, Historische Atlas van de Twintigste eeuw , 2010, "Deaths from war").   
Tussen de 170 en 360 miljoen mensen werden gedood door regeringen in de twintigste eeuw, afgezien van de oorlog. Onlangs zijn er in gewapende conflicten meer slachtoffers onder burgers dan onder de strijders zelf geweest, tot 90 procent van de slachtoffers sinds 1945. Alleen al in het laatste decennium heeft de oorlog het leven geëist van naar schatting twee miljoen kinderen en Het heeft vier tot vijf miljoen meer kinderen uitgeschakeld.
Een stille vorm van geweld wordt in de wereld uitgevoerd door de opzettelijke abortus van onschuldigen. Elk jaar worden wereldwijd ongeveer 44 miljoen abortussen uitgevoerd.
Wereldwijd heeft het Nationaal Consortium voor de studie van terrorisme en reacties op terrorisme sinds 1970 meer dan 125.000 gewelddadige terroristische aanslagen gedocumenteerd. Martha Crenshaw , een lid van dat consortium, rapporteerde: “Helaas lijkt het in bepaalde systemen steeds acceptabeler te worden van overtuigingen, dood zoveel mogelijk leden van andere religieuze gemeenschappen mogelijk. Het lijkt erop dat morele beperkingen worden gewist (CNN.com).
In feite veranderen er dingen in de wereld. Jezus Christus zei: "Want uit het hart komen slechte gedachten, moorden, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, godslasteringen" (Mattheüs 15:19). We leven momenteel in een tijd waarin deze ondeugden vaker voorkomen. Gary LaFree , directeur van het National Consortium for the Study of Terrorism and Terrorism Responses, zei: “We zien een definitief opwaarts traject in totale terroristische aanslagen en sterfgevallen wereldwijd. We zijn ervan overtuigd dat veel hiervan een echte verandering in de wereld is. "
In werkelijkheid veranderen dingen in de wereld. Jezus Christus zei: "Want uit het hart komen kwade gedachten, moorden, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, godslasteringen" (Mattheüs 15:19). We leven momenteel in een tijd waarin deze ondeugden vaker voorkomen.
Verschillende onderzoeken van onze westerse cultuur hebben de correlatie aangetoond tussen geweld in de media en jongeren met gewelddadig gedrag in de samenleving. Studies tonen aan dat in de Verenigde Staten een typisch kind vóór de leeftijd van 18 jaar meer dan 200.000 gewelddadigheden, waaronder 16.000 moorden op televisie, ziet. Televisieprogramma's tonen 812 gewelddadige handelingen per uur. Uit een recent onderzoek is gebleken dat 15 procent van de muziekvideo's interpersoonlijk geweld bevat. En er is nog een andere moderne bron van blootstelling aan geweld die te vinden is op internet en videogames.
Naarmate het geweld toeneemt, past Gods boodschap beter: “Omdat er geen waarheid, geen genade, geen kennis van God op aarde is. Letsel, liegen, doden, stelen en vervalsen prevaleren, en er is moord na moord. Daarom zal de aarde treuren en al haar bewoners uitgeput raken, met de dieren van het veld en de vogels van de hemel; en zelfs de vis van de zee zal sterven '(Hosea 4: 1-3).
Respect voor het leven
Na de zondvloed begon de menselijke geschiedenis met de familie van Noach. God benadrukte toen de speciale betekenis en heiligheid van het menselijk leven.
Toen hij tot Noach en zijn kinderen sprak, zei God tegen hen: 'Want ik zal zeker het bloed van uw leven eisen; Ik zal het eisen van de hand van elk dier en van de hand van de mens; uit de hand van de man zal zijn broer het leven van de man eisen. Wie het bloed van de mens vergiet, door de mens zal zijn bloed vergoten worden; omdat naar het beeld van God de mens is gemaakt '(Genesis 9: 5-6).
Na dit decreet wees God de regenboog aan als een teken van het verbond dat Hij nooit alle inwoners van de aarde met een vloed opnieuw zou vernietigen (vv. 15-16).
Als Gods instructies om het leven te respecteren door de geschiedenis heen waren gevolgd, zou dit de heiligheid van het menselijk leven hebben gerespecteerd. Nu, zoals in de dagen van Noach, zien we een groeiende cultuur van flagrant respect voor het menselijk leven.
Voorbeelden voor ons
De vloed van de dagen van Noach en het vernietigende vuur van de tijd van Lot, werden een duurzaam voorbeeld voor ongehoorzaamheid. De apostel Petrus herhaalde de connectie die Jezus had gemaakt met deze twee gebeurtenissen, en legde uit dat God “... de oude wereld niet vergaf, maar Noach, een prediker van gerechtigheid, met zeven andere mensen hield, de vloed over de wereld van de goddelozen, en als hij de steden van Sodom en Gomorra veroordeelde voor vernietiging, hen tot as reducerend, en hen als een voorbeeld stellen voor hen die goddeloos zouden leven '(2 Petrus 2: 5-6; vergelijk Lukas 17: 26-30 ).
Door de hele menselijke geschiedenis heen zijn veel kwaden begaan. Waarom strafte God dan niet elke generatie van de mensheid voor hun zondige gedrag? Eén reden is dat God geduldig en barmhartig is met zijn schepping (Exodus 34: 6-7), hij geniet niet van de vernietiging van de goddelozen (Ezechiël 33:11). In zijn wijsheid besluit God soms compassie te tonen (Romeinen 9:15).
Hoewel alle mensen hebben gezondigd en zondigen (Romeinen 3:23), kan alleen God bepalen wanneer de hele samenleving of natie zijn wet heeft overtreden tot het kritieke punt dat Hij deze niet langer zal tolereren. Het was naar het volmaakte oordeel van God dat hij de wereld vernietigde tijdens de dagen van Noach, waardoor dit een voorbeeld kon worden waarvan de mensheid kon leren. Lees het artikel over "Sodom en Gomorra" voor meer informatie over de vergelijkbare omstandigheden in de samenleving die hebben geleid tot de plotselinge vernietiging van Sodom en Gomorra in de dagen van Lot.
De geschiedenis herhaalt zich vaak
In de dagen van Noach kwam de tijd van bestraffing toen God "zag dat het kwaad van de mensen veel op aarde was en dat elk ontwerp van de gedachten van hun hart voortdurend alleen maar kwaad was" (Genesis 6: 5 ).
Een risico dat mensen nemen die Gods barmhartige oproep tot bekering afwijzen, is dat hun harten verharden. God zegt: "Maar voor uw hardheid en voor uw niet-berouwvolle hart, koestert u voor uzelf woede voor de dag van toorn en de openbaring van God's rechtvaardig oordeel, dat iedereen zal betalen volgens zijn werken" (Romeinen 2 : 5-6).
De eerste keer dat God zijn oordeel op aarde uitvoerde, deed hij het met een grote stroom water. De volgende keer dat God de hele aarde straft, zal het zijn bij de wederkomst van Christus, wanneer "... zie, de Eeuwige zal komen met vuur, en zijn strijdwagens als wervelwind, om zijn woede te ontladen met woede en zijn berisping met een vlam van vuur. Want de Eeuwige zal iedereen oordelen met vuur en met zijn zwaard; en de doden van de Eeuwige zullen worden vermenigvuldigd '(Jesaja 66: 15-16).
Hij zal onverwacht komen
De waarschuwing van Jezus Christus in Lucas 17 was dat wanneer Hij met grote kracht en majesteit terugkeert om een ​​wereld te redden die het niet verwacht, de overgrote meerderheid van de mensen zal eten en drinken, gericht op hun dagelijkse routine, zonder zich bewust te zijn van gevaarlijke tijden in dat we leven Net als mensen in Noachs dagen, zullen ze de waarschuwingsboodschappen negeren en Gods rechtvaardige wegen verwerpen (Mattheüs 24: 37-39, 44).
Noach, de profeet van God, maakte hem waarschijnlijk belachelijk en werd belachelijk gemaakt omdat hij 'gerechtigheid' predikte (2 Petrus 2: 5). De Bijbel openbaart dat aan het einde van de tijd, vóór de wederkomst van Christus, mensen ook de waarschuwingen van berouw zullen negeren. Zoals Peter opmerkt: "... dit eerst wetende, dat in de laatste dagen spotters zullen komen ... zeggende: Waar is de belofte van zijn komst?" (2 Petrus 3: 3-4).
Jezus voegde eraan toe: "Zie ook uzelf, opdat uw harten niet vervuld worden van vraatzucht en dronkenschap en de zorgen van dit leven, en kom op die dag [van de wederkomst van Christus en" de toorn van God "]. Omdat het als een band zal komen op allen die op de gehele aarde wonen. Let dan op dat u te allen tijde bidt dat u waardig wordt geacht om aan al deze dingen te ontsnappen die zullen komen en voor de Mensenzoon te staan ​​'(Luk. 21: 34-36).
Zal God je aandacht voor die tijd krijgen? Zullen we ons bekeren van onze zonden en ons tot God wenden? En wanneer Christus terugkeert: zal hij geloof op aarde vinden? (Lucas 18: 8).

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...