miércoles, 26 de febrero de 2020

Hoe niet te koelen in een spiritueel koude wereld.


De Bijbel waarschuwt ons dat het kwaad in de eindtijd zo groot zal zijn dat de liefde van de mensen zal afkoelen. Dit zijn vier punten die ons kunnen helpen liefde in de kou te houden. 
De twaalf mannen verzameld op de heuvel vanwaar Jeruzalem werd gezien, waren erg nieuwsgierig en maakten zich zorgen over wat zou komen.
Ze hadden enige duidelijkheid over sommige toekomstige gebeurtenissen waarvoor hun leider hen had gewaarschuwd, hoewel ze nog steeds twijfels hadden over hoe en wanneer ze zouden plaatsvinden, maar de aard en timing van andere profetieën waren veel verwarrend. Ze moesten dringend meer weten, want ze begrepen genoeg om te begrijpen dat de geschiedenis van de mensheid op het spel stond.
Toen een van hen zijn leider vroeg wat ze konden verwachten, waren alle ogen en oren attent.
Die lentedag van het jaar 31 na Christus - in wat we nu kennen als de profetie van de Olijfberg - begon Christus de vraag te beantwoorden: "Wanneer zullen deze dingen zijn en wat zal het teken zijn van uw komst en van het einde van eeuw? " (Mattheüs 24: 3). Maar daarmee bracht hij hen veel verder dan wat zij geloofden dat in hun tijd zou gebeuren; Hij nam ze mee naar evenementen die ons leven en onze wereld vandaag zouden beïnvloeden.
Wat had Christus tweeduizend jaar geleden kunnen profeteren dat relevant is voor u en uw huidige manier van leven?
Hebben we echt controle?
De profetieën hebben mensen altijd geïntrigeerd, en om een ​​goede reden. Mensen die niet op zijn minst een beetje nieuwsgierig zijn naar wat de toekomst in petto heeft, zijn zeldzaam. Maar degenen die geloven dat het belangrijk is om God te gehoorzamen, weten dat het begrijpen van bijbelse profetieën fundamenteel is voor meer dan het kennen van het nieuws van de toekomst; Het is van vitaal belang om ons te motiveren dicht bij God te staan ​​en onze geestelijke kracht te behouden.
Als we oppervlakkig de preek op de berg lezen in Mattheüs 24 en 25 (en de parallelle verslagen in Lucas 21 en Markus 13), denken we misschien dat alles dat door Christus is geprofeteerd buiten onze controle valt. U en ik kunnen niets doen tegen honger, aardbevingen en epidemieën. We hebben ook geen invloed op de religieuze, politieke en militaire machten die, zoals Jezus gegarandeerd heeft, de wereld op de rand van vernietiging zullen brengen. Miljarden mensen, inclusief christenen, zullen eenvoudig hulpeloos toekijken terwijl al het bewijsmateriaal wordt verzameld.
Tussen de verontrustende waarschuwing dat "vele valse profeten zullen opstaan ​​en velen misleiden" (Mattheüs 24:11) en de belofte dat vóór het einde "dit evangelie van het koninkrijk in de hele wereld zal worden gepredikt" (v. 14), Christus geeft ons een belangrijke waarschuwing over iets dat jij en ik kunnen beheersen, althans wat betreft de impact die dit op ons eigen leven heeft.
Evenementen of omstandigheden?
De meeste bijbelse profetieën zijn 'gebeurtenisgericht', dat wil zeggen, ze vertellen ons over de gewichtige wereld of nationale gebeurtenissen die in de eindtijd zullen plaatsvinden.
Hoewel spaarzamer, zijn er echter ook profetieën die 'toestandsgericht' zijn - voorspellingen van morele en spirituele condities die ons wereldwijde, nationale of individuele karakter zullen vormen. Dat wil zeggen, profetieën niet over wat ons zal overkomen, maar over wat we zullen zijn.  
De omstandigheden neigen er niet toe de krantenkoppen te monopoliseren, omdat deze sociale omstandigheden zich, in tegenstelling tot de grote gebeurtenissen die plotseling op het wereldtoneel doorbreken, in de loop van de tijd beetje bij beetje ontwikkelen. Omstandigheden zijn iets dat zich uitbreidt zoals kanker, bijna onmerkbaar de morele vezels van ons leven opeten. En als we niet oppassen, kunnen ze zelfs ons perspectief en mentale, emotionele en spirituele waarden beïnvloeden.
Maar ook, in tegenstelling tot wereldgebeurtenissen, zijn omstandigheden iets dat we kunnen beheersen, althans wat betreft hun invloed op ons leven en onze reactie op de wereld om ons heen.
Temidden van de lange lijst van gebeurtenissen die Christus profeteerde voor de tijd voorafgaand aan zijn terugkeer, waarschuwde hij ons ook voor een kritieke toestand van de samenleving waarvan wij ons bewust moeten zijn - een samenvatting van de morele en geestelijke omstandigheden die de samenleving zouden doordringen:
"... En omdat het kwaad is vermenigvuldigd, zal de liefde van velen afkoelen" (Mattheüs 24:12).
Het is indrukwekkend dat een enkele zin zoveel te denken geeft, vooral als we bedenken hoeveel dit ons zou kunnen beïnvloeden!
Sommigen nemen deze waarschuwing licht op omdat, zeggen ze, het kwaad altijd heeft bestaan. Maar hoewel dat waar is, lag de focus van Christus eerder op de tijd dat het kwaad overvloedig zou zijn of zich zou vermenigvuldigen; en samen met (of vanwege) dat groeiende kwaad, zouden velen hun liefde en genegenheid verliezen en in een staat van emotionele en spirituele kou vallen.  
Het meest indrukwekkend is dat het Griekse woord dat in dit vers met 'liefde' is vertaald agape is - de ultieme uitdrukking van liefde of de liefde van God. Met andere woorden, Christus zei dat zelfs de diepst mogelijke vorm van liefde kon worden uitgewist.  
Wordt onze wereld koud? Zou het jou kunnen overkomen? Gebeurt het je al?
Tijden van stress en hun oorzaken
Christus kende de cycli van oorzaak en gevolg heel goed: kwaad leidt tot verkoeling, verkoeling produceert meer kwaad, en kwaad, meer verkoeling. Ik neem aan dat je je kunt voorstellen waarom dit probleem in elke samenleving zo snel aan het versnellen is.
Maar wat bedoelde Jezus toen hij over 'kwaad' sprak? Naar een totale en chaotische ineenstorting van de sociale orde? Niet precies. Wat Christus beschreef was iets dat veel meer voorkomt. Ik beschreef zonde! - De achteruitgang van sociale praktijken en principes die gebaseerd zijn op de wet van God.
Hoe zou deze stijgende golf van kwaad zich manifesteren? Hoewel Christus het alleen in het algemeen heeft uitgelegd, breidt de apostel Paulus zijn leer uit door in detail de vormen te beschrijven die het kwaad zou aannemen.
In zijn tweede brief aan Timothy, zijn protégé, schreef Paul: "Je moet dit weten: dat in de laatste dagen gevaarlijke tijden zullen komen" (2 Timotheüs 3: 1). Zeer vergelijkbaar met de woorden van Christus, toch?
Het is interessant dat Paulus hier het woord 'gevaarlijk' gebruikt. Deze Griekse term verschijnt alleen nog maar eens in de Bijbel, wanneer het enkele bezeten mannen die naar buiten kwamen om Christus te ontmoeten beschrijft als "fel op een geweldige manier, zoveel dat niemand die weg kon inslaan" (Mattheüs 8:28). De wreedheid van de gedemoniseerde, die mensen gevaarlijk bedreigde, wordt gekenmerkt door hetzelfde woord dat voorkomt in 2 Timotheüs 3: 1. Andere betekenissen van de term zijn "moeilijk te dragen", "riskant" en "problematisch".
Waarschijnlijk herinnert Paulus aan zijn sterke inleidende zin in 2 Timotheüs aan de profetieën van toekomstige gevaren zoals aardbevingen en hongersnoden. Maar nee, daar had Paulus het niet over; Ik had het over de gevaren van het toekomstige karakter van mensen.
De apostel blijft 19 destructieve karaktereigenschappen beschrijven die zich in de mensheid zouden ontwikkelen. "[Er zouden] mannen zijn:
1. "Liefhebbers van zichzelf" - egocentrisch, die alleen hun eigen bestwil zoeken.
2. "Avaros" - genadig, materialistisch.
3. 'Vanaglorious' - die zichzelf verafgoden.
4. "Fantastisch" - "ik eerst", egocentrisch.
5. "godslastering" - respectloos en onbeschaamd tegenover God.
6. "ongehoorzaam aan vaders" - respectloos voor vaders, moeders en gezinsstructuur.
7. "Ondankbaar" - gebrek aan natuurlijke dankbaarheid, die zegeningen kleineren.
8. "Slecht" - ongevoelig voor zonde in hun leven.
9. "Zonder natuurlijke genegenheid" - zonder waardering voor anderen.
10. "Onverbiddelijk" - waarachtig, wraakzuchtig.
11. "Lasteraars" - zeer gewelddadig.
12. 'Intemperantes' - zonder zelfbeheersing.
13. 'Wreed' - gewelddadig, onverschillig voor wreedheid.
14. "Afkeer van het goede" - kritisch en in tegenstelling tot degenen die de wet van God volgen.
15. "Verraders" - ontrouw, bereid om te verraden voor persoonlijk belang.
16. "Onomwonden" - gedreven door hun eigen verlangens.
17. "Infatuados" —vervolgers, minachting voor anderen.
18. "Liefhebbers van geneugten meer dan van God" - die wereldse genoegens verkiezen, zelfs als ze zich verzetten tegen Gods principes.
19. “Dat ze de schijn van genade hebben maar de effectiviteit ervan ontkennen” - oppervlakkig religieus, die eerlijk lijken maar geen spiritueel gewicht hebben.
Al deze kenmerken zijn vormen van zonde of "kwaad"; En denk er eens over na, elk van hen voegt spanning toe aan ons leven door onze relaties met God of met anderen te beschadigen. Kies een van deze kwaliteiten en vraag jezelf af: wat gebeurt er met mensen die zo zijn? Hoe gedragen ze zich? Hoe beïnvloeden ze de mensen om hen heen? Hoe kan deze houding mijn karakter beschadigen?
Een onvermijdelijk gevolg van deze houding is afkoeling. Degenen die zich zo gedragen, hebben het koud met anderen en degenen die dit soort behandelingen krijgen, reageren vaak ook koud. Het is moeilijk om warm te zijn tegen iemand die zo ongevoelig is!
Het is noodzakelijk om de temperatuur naar de wereld te brengen
Gezien de ernst van wat Christus en Paulus zeiden, kan het goed zijn om 'de temperatuur te nemen' naar onze wereld om te zien hoe we zijn en waar we naartoe gaan. Het enige dat we nodig hebben, is om onszelf de volgende vragen te stellen:
Zien we deze 19 houdingen zich ontwikkelen in onze huidige wereld? Zo ja, hoe manifesteren ze zich?
Groeien, dalen of blijven deze trends hetzelfde?
Waarom groeien ze als ze groeien? Wat is de mentaliteit van degenen die hen aanmoedigen of toestaan?
Wat gebeurt er met degenen die dit gedrag beginnen te verwerven? Waarom is het 'gevaarlijk' om deze houdingen in ons leven te laten?
Hoe beïnvloeden deze voorwaarden de mensen om ons heen? Met andere woorden, wat is het gevaar voor anderen?
Hoe bedreigen deze houdingen uw leven? Wat zijn de gevaren voor jou?
Hoe kun je voorkomen dat je in dit gedrag terechtkomt?
Hoe niet te koelen
Gelukkig hebben Jezus Christus en Paulus ons ook verschillende instructies gegeven over hoe we in een wereld als deze kunnen leven.
Punt 1: deze worden vermeden. "Het eerste punt is eenvoudig:" vermijd ze, "zei Paulus nadrukkelijk (2 Timotheüs 3: 5). Als we degenen die al zo zijn niet herkennen en er vandoor gaan, zullen we uiteindelijk worden zoals zij! 
Punt 2: Durf anders te zijn! Het advies van Paulus voor Timotheüs is vandaag ook voor ons geldig. Zoals John RW Scott legt uit dat het goed in zijn boek Guard het Evangelie [Doctor gospel]: "In deze passage spoort Paulus Timotheüs met dezelfde monosyllabic Grieken hun van twee keer. Ze staan ​​aan het begin van de verzen 10 en 14 ... en moeten worden vertaald als: 'maar wat u betreft'. Timothy maakte een sterk contrast met de morele achteruitgang van zijn tijd en werd geroepen om anders te zijn en indien nodig alleen te lopen. '      
Zijn de verschijnt opnieuw in 2 Timotheüs 4: 5, waar Scott zegt dat Paul 'zijn oproep aan Timotheüs herhaalt om anders te zijn. Timothy moet zich niet laten leiden door de passies die in zijn wereld de overhand hadden. ' 
Paul was in sommige opzichten de geestelijke vader van Timothy, dus deze zijn de must het hart te hebben aangeraakt. Maar deze brief werd voor ons bewaard; en daarom zijn die "maar wat u betreft" ook op ons van toepassing.  
Punt 3: Ken en leef het Woord van God. Paulus herhaalde de waarschuwing van Christus en zei tegen Timotheüs dat 'slechte mensen en bedriegers van kwaad naar erger zullen gaan, bedriegen en bedrogen worden'. Toen maakte hij het persoonlijk en zei: “Maar je blijft volhouden wat je hebt geleerd en hebt jezelf overtuigd, wetende van wie je hebt geleerd; en dat je van kinds af aan de Heilige Schrift kent, die je wijs kan maken voor redding door het geloof dat in Christus Jezus is. ' (2 Timotheüs 3: 13-15). 
De sleutel tot het handhaven van onze spirituele focus in een koude wereld is weten en leven volgens het Woord van God.
Punt 4: Let op je stappen! In de Bergrede zei Christus tegen zijn discipelen: "Kijk ook voor uzelf", zodat zij niet vervuild raken met de manier van denken en handelen van de wereld - zodat "uw harten niet worden beladen met gulzigheid en dronkenschap en de gretigheid voor dit leven en kom je die dag plotseling tegen ”(Luk. 21:34). 
Met andere woorden, hij zei tegen hen: wees alert en neem niets als vanzelfsprekend aan! De gevaarlijke tijd voorafgaand aan zijn komst 'als een band zal komen op allen die op het oppervlak van de hele aarde wonen. Let dan op dat u te allen tijde bidt dat u waardig wordt gehouden om te ontsnappen aan al deze dingen die zullen komen en om voor de Mensenzoon te staan ​​', waarschuwde Jezus (Lucas 21: 35-36).
Pas op voor verraderlijke koeling
Onze wereld is in veel opzichten heel anders dan die van die twaalf mannen die aandachtig naar Jezus op de Olijfberg luisterden. Maar de woorden van Christus zijn voor ons belangrijker dan voor hen. We zijn veel dichter bij de eindtijd en elke dag die voorbijgaat, is een dag minder voor de terugkeer van Jezus Christus!
De samenleving waarin we leven, is op zijn eigen pad en zal steeds meer afkoelen naarmate het van God weggaat. Het is waar dat er nog steeds grote profetische gebeurtenissen gebeuren, maar waarschijnlijk is het grootste gevaar voor ieder van ons de verraderlijke invloed van het kwaad om ons heen en de daaruit voortvloeiende afkoeling van onze liefde voor God en degenen voor de anderen
Als de oorzaak van de afkoeling van de wereld slecht is, en als we zien hoe dat kwaad zich ontwikkelt en hoe het ons kan beïnvloeden, zou het dan niet verstandig zijn om er iets aan te doen?

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...