martes, 11 de febrero de 2020

Onderscheid de tekenen van de tijd


Jezus Christus wees op het belang van het begrijpen van de tekenen van de tijd. Waarom zei Hij dit en wat zijn de waarschuwingssignalen van de eindtijd?
Waarschuwing!
Hoe verschrikkelijk tornado's ook zijn, dit artikel verwijst naar nog erger dingen die opdoemen aan de horizon.
Op 27 april 2014 hoorden Mark Wade en zijn gezin het schokkende geluid van de tornado-sirene in hun huis in Vilonia, Arkansas, samen met dringende waarschuwingen op televisie. Ze maakten zich op om zich voor de storm in hun kast te verbergen, toen een buurman voor de straat riep: 'Kom! We moeten naar het asiel gaan. '
Toen kwamen Mark, zijn vrouw en hun drie jaar oude zoon samen met 10 andere mensen en zeven honden in de ondergrondse schuilplaats die druk was. Toen ze vertrokken, waren hun huizen verdwenen. Er waren alleen nog de fundamenten over.
Mark zei: "Als ik niet naar het asiel was gegaan, weet ik niet of ik hier zou zijn."
Vroege waarschuwingssystemen
Dit is slechts een voorbeeld van hoe het herkennen en gehoorzamen van waarschuwingen ons kan beschermen tegen de gevaarlijke krachten van de lucht. Sinds de bijbelse tijden zijn mensen verbaasd over de atmosferische krachten die dodelijke stormen hebben veroorzaakt. De wijsheid van de ouden omvatte enig begrip van de tekens die voorafgingen aan een grote verandering in het weer.
In de moderne tijd heeft de verwoesting veroorzaakt door tornado's, orkanen en andere stormen ertoe geleid dat meteorologen hun kennis en instrumenten voortdurend hebben verbeterd om stormen beter te voorspellen. In 1986 slaagde de National Climate Service van de Verenigde Staten erin om 25 procent van de tornado's van tevoren te waarschuwen, met een gemiddelde tijd van ongeveer vijf minuten. Nu is de tijd met ongeveer 13 minuten toegenomen en wordt 75 procent van de tornado's voorspeld (USAToday.com).
Om een ​​effectief vroegtijdig waarschuwingssysteem op te zetten dat levens redt van natuurrampen, moet u de belangrijkste tekenen van dreigend gevaar kennen en voortdurend toezicht houden.
Wat zijn de belangrijkste signalen die we continu in de gaten moeten houden om alert te zijn op de tijd waarin we leven - en voorbereid te zijn op wat komen gaat?
Bijbelse indicatoren
Jezus bestrafte de religieuze leiders van zijn tijd voor het niet herkennen van de bijbelse tekenen van de ongelooflijke tijden waarin ze leefden.
De Farizeeën en de Sadduceeën testten Jezus en vroegen hem om hen een teken of wonder uit de hemel te geven. Bij het beantwoorden van hen maakte Jezus een contrast tussen zijn kennis van het weer en zijn begrip van de profetie:
“Als het donker wordt, zeg je: goed weer; Omdat de hemel bomen heeft. En in de ochtend: vandaag zal er een storm zijn; omdat de bewolkte hemel bomen heeft. Huichelaars! Dat je weet hoe je het aspect van de hemel kunt onderscheiden, maar de tekenen van de tijd kun je niet! '(Mattheüs 16: 2-3).
Maar wat kunnen we nu zeggen? Kunnen we de bijbelse tekenen van onze tijd onderscheiden?
Oorzaak en gevolg
Een belangrijk bijbels principe is oorzaak en gevolg - we oogsten wat we zaaien. Veel passages onderstrepen de voor de hand liggende waarheid dat gehoorzaamheid aan God zegeningen brengt, maar ongehoorzaamheid aan hun nuttige wetten brengt automatisch vloeken met zich mee.
Deuteronomium 28 geeft ons bijvoorbeeld een lijst met zegeningen met zijn zaak: "Het zal gebeuren dat als je aandachtig luistert naar de stem van de Eeuwige God, al je geboden onderhoudt en in praktijk brengt ... al deze zegeningen zullen over je komen ..." (vs. 1 -2).
Maar vers 15 begint een lijst met de negatieve gevolgen van ongehoorzaamheid: “Maar het zal gebeuren, als u de stem van de Eeuwige uw God niet hoort, om te proberen al zijn geboden en zijn verordeningen te vervullen die ik u vandaag vertrouw, dat al deze u zullen overkomen vloeken, en zij zullen je bereiken. "
Kijk en bid
Aan het einde van de profetie van de Olijfberg zei Jezus: "Zie uzelf ook, dat uw harten niet vervuld worden van vraatzucht en dronkenschap en de zorgen van dit leven, en plotseling op die dag over u komen... Let op, bid dan te allen tijde dat u waardig wordt geacht om aan al deze dingen te ontsnappen die zullen komen en om voor de Mensenzoon te staan ​​'(Luk. 21:34, 36).
We moeten dan niet alleen de tekenen van de tijd in wereldgebeurtenissen observeren, maar ook de tekenen van onze eigen spirituele staat. We moeten niet verblind worden door onze dagelijkse zorgen. We hebben het visioen nodig om onszelf te zien zoals God ons ziet - om de dringende noodzaak te zien om ons te bekeren, te veranderen en ons voor te bereiden op de terugkeer van Jezus Christus.



No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...