miércoles, 6 de mayo de 2020

Koning der koningen en Heer der heren



De terugkeer van Jezus Christus naar de aarde - hoe, wanneer en waar het zal gebeuren - is een onderwerp dat de meeste mensen in verwarring brengt. Wat zegt de Bijbel over de komst van de Koning der Koningen en de Heer der Heren? 
Het boek Openbaring onthult ons twee keer dat Jezus Christus naar de aarde zal terugkeren als "Koning der Koningen" en "Heer der Heren" (Openbaring 17:14; 19:16); Christus zal een tweede keer komen om Heerser van het Koninkrijk van God op aarde te worden. De details van de terugkeer van Jezus Christus om deze rol op zich te nemen, zijn voor veel mensen echter nogal verwarrend.
Een van de problemen die we mogelijk zullen tegenkomen bij het bestuderen van de terugkeer van Christus op aarde, zijn de verschillende meningen over het moment waarop deze gebeurtenis zal plaatsvinden. Zal Christus voor of na het millennium komen?
We komen waarschijnlijk ook het populaire geloof tegen dat Jezus Christus in het geheim zal komen om de heiligen weg te rukken voordat hij zichtbaar terugkeert naar de rest van de mensheid. En zelfs degenen die in deze "opname" geloven, hebben uiteenlopende ideeën over wanneer het zogenaamd zal plaatsvinden; Sommigen geloven dat het zal duren voordat de Verdrukking, anderen zullen zijn tijdens de verdrukking en anderen die opgenomen zullen worden wanneer er problemen zijn is beëindigd.
Er is zoveel verwarring! Maar wat zegt de Schrift hierover?
Ten eerste moeten we in gedachten houden dat een van de fundamentele leerstellingen van de Bijbel is dat Jezus Christus in het vlees is gekomen om voor onze zonden te sterven (1 Korintiërs 15: 3; 1 Petrus 2:24), en dat 'het een tweede keer zal verschijnen, zonder relatie met zonde, om te redden ”(Hebreeën 9:28, cursivering toegevoegd).
De Schrift bevestigt duidelijk dat Jezus een tweede keer op aarde zal komen. Maar de Bijbel noemt nergens een derde of vierde komst van onze Heiland om voor de wereld of een andere zaak te zorgen.
Er zal geen geheime terugkeer zijn
Hoewel bijbelse profetieën onthullen dat er verschillende gebeurtenissen zullen plaatsvinden wanneer Jezus terugkeert, houden ze allemaal verband met dezelfde gebeurtenis, de enige terugkeer van Christus naar de aarde. Sommige mensen postuleren echter de theorie van een "geheime opname" van de heiligen naar de hemel, vóór de ware terugkeer van Christus, gebaseerd op 1 Thessalonicenzen 4:17, waar we lezen: "Dan wij die leven, die overblijven, we zullen samen met hen [de doden in Christus die zal worden opgewekt (vs. 15)] in de wolken worden opgenomen om de Heer in de lucht te ontvangen, en dus zullen we altijd bij de Heer zijn. ”
Maar als we deze passage analyseren in de context van het vorige vers, zullen we beseffen dat het niet verwijst naar een geheime gebeurtenis, aangezien "de Heer Zelf met de stem van het bevel, met de stem van de aartsengel en met de bazuin van God, zal afdalen van de hemel en de doden in Christus zullen eerst opstaan ​​(v.16).
Verder, sprekend over de opstanding van de doden in Christus en de transformatie van de getrouwe heiligen die zullen blijven wanneer Hij terugkeert, vertelt 1 Korinthiërs 15: 51-52 ons dat “wij niet allemaal zullen slapen; maar we zullen allemaal in een oogwenk getransformeerd worden in een oogwenk, bij de laatste bazuin; want de bazuin zal worden geblazen, en de doden zullen onvergankelijk worden opgewekt en wij zullen worden veranderd. "
Deze bazuin, die zal klinken bij de wederkomst van Jezus Christus, zal het signaal zijn om de heiligen - zowel levend als dood - bijeen te brengen en iedereen zal getuige zijn van deze gebeurtenis! Er is hier geen geheim! Als je meer details over dit onderwerp wilt weten, nodigen we je uit om ons artikel "The Rapture: Will be a secret rapture" te lezen.
Laten we nu onderzoeken wat de Schrift zegt over hoe, wanneer en waar Christus naar de aarde zal terugkeren.
Hoe zullen de Koning der Koningen en Heer der Heren terugkeren?
Zoals de Bijbel ons herhaaldelijk laat zien, zal Jezus Christus niet in het geheim of privé naar de aarde terugkeren, maar zichtbaar voor de hele wereld. Het boek Openbaring - dat is "de openbaring van Jezus Christus, die God [aan Johannes] gaf om zijn dienstknechten te manifesteren" (Openbaring 1: 1), vertelt ons dat Christus "komt met de wolken, en elk oog zal hem zien , en degenen die hem doorboord hebben; en alle geslachten van de aarde zullen om hem klagen. Ja, amen ”(vs. 7).
En daarvoor had Jezus Christus Zelf in de Bergrede (opgetekend in Matteüs 24, Marcus 13 en Lukas 21) aan zijn discipelen geopenbaard hoe Hij naar de aarde zou terugkeren: „zoals de bliksem die uit het oosten komt en zichzelf laat zien naar het westen, zo zal ook de komst van de Mensenzoon zijn '(Matteüs 24:27). Vervolgens eraan toevoegend dat "dan zal het teken van de Mensenzoon in de hemel verschijnen; en dan zullen alle stammen van de aarde rouwen, en zij zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, met kracht en grote heerlijkheid '(vs. 30, cursivering toegevoegd).
De Bijbel legt ons ook uit dat Jezus Christus op dezelfde manier zal terugkeren als de manier waarop hij de aarde verliet. Na zijn opstanding bracht Jezus 40 dagen door met verschijnen aan zijn discipelen (Handelingen 1: 3) en, bij één gelegenheid, "aan meer dan vijfhonderd broeders" (1 Korintiërs 15: 6). En toen steeg hij op naar de hemel:
'En toen hij deze dingen zei, werd hij opgetild toen ze hem zagen, en een wolk ontving hem, die hem voor zijn ogen verborgen hield. En terwijl ze met hun ogen op de hemel gericht waren, terwijl hij wegging, zie, twee mannen in witte gewaden stonden naast hen, en ze zeiden ook tegen hen: Galilese mannen, waarom kijk je naar de hemel? Deze zelfde Jezus, die van u naar de hemel is meegenomen, zal komen zoals u hem naar de hemel hebt zien gaan ”(Handelingen 1: 9-11).
Samenvattend onthult de Schrift ons dat de terugkeer van Jezus Christus voor iedereen zichtbaar zal zijn. Zoals we hebben gelezen, zal het in feite een evenement zijn dat wordt aangekondigd door het krachtige geluid van een trompet. De Koning der Koningen en Heer der Heren zullen niet stil en in het geheim naar de aarde terugkeren!
Wanneer komen de Koning der Koningen en de Heer der Heren terug?
In het Oude Testament openbaarde God door middel van de profeet Joël dat de terugkeer van Jezus Christus zou worden voorafgegaan door een reeks kosmische tekens; "De zon zal in duisternis worden veranderd en de maan in bloed, voordat de grote en vreselijke dag van Jehovah komt" (Joël 2:31).
Met betrekking tot hetzelfde onderwerp legde Jezus uit dat 'onmiddellijk na de verdrukking van die dagen de zon verduisterd zal worden en de maan haar helderheid niet zal geven, en de sterren uit de lucht zullen vallen en de krachten van de hemel zullen worden geschud. Dan zal het teken van de Mensenzoon in de hemel verschijnen; en dan zullen alle stammen van de aarde rouwen, en zij zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, met kracht en grote heerlijkheid ”(Matteüs 24: 29-30).
Zoals deze passages ons laten zien, zal Jezus Christus terugkeren na deze kosmische tekenen, die op hun beurt zullen plaatsvinden 'onmiddellijk na de verdrukking'. Daarom zal de wederkomst van Christus plaatsvinden wanneer de verdrukking voorbij is.
Een van de redenen waarom Jezus Christus voor de tweede keer komt, is om het Koninkrijk van God op aarde te vestigen. En wanneer dit gebeurt, zullen trouwe christenen - die bij hun terugkeer in geest zullen worden veranderd - hem helpen bij zijn taak als koning der koningen en heer der heren over de hele aarde: zij zullen geestelijke koningen en priesters worden die onder de gezag van Jezus Christus, zullen ze de mensheid helpen om het pad van God te volgen (Openbaring 1: 6; 5:10).
Het boek Openbaring, dat de gebeurtenissen van de eindtijd vertelt, vertelt ons over dat moment waarop Jezus Christus het bevel over alle volken op aarde zal overnemen: „De zevende engel blies op de trompet en er waren grote stemmen in de hemel die zeiden: : De koninkrijken van de wereld zijn geworden van onze Heer en zijn Christus; en hij zal voor eeuwig regeren ”(Openbaring 11:15).
In feite is een van Gods heilige feesten, het Trompettenfeest, bedoeld om ons te herinneren aan de profetieën die vervuld zullen worden wanneer Christus terugkeert. Op deze dag vieren we de toekomstige terugkeer van Jezus Christus, de opstanding van de heiligen, de transformatie van getrouwe christenen die in leven blijven en het begin van de regering van Jezus Christus op aarde, die vrede onder de naties zal brengen.
Zoals we in het Nieuwe Testament lezen, zullen al deze gebeurtenissen plaatsvinden met het geluid van een bazuin en daarom maken ze allemaal deel uit van de wederkomst van Jezus Christus als Koning der Koningen en Heer der Heren. En het lijdt geen twijfel dat deze evenementen het waard zijn om aangekondigd te worden door het krachtige geluid van deze trompet.
Aangezien het Trompettenfeest de wederkomst van Jezus Christus vertegenwoordigt, hebben sommige mensen zich afgevraagd of Jezus specifiek op die dag zal terugkeren. Maar hoewel dit mogelijk is, moeten we onthouden wat Christus zei over zijn komst in Matteüs 24:36: "van de dag en het uur weet niemand, zelfs niet de engelen van de hemel, maar alleen mijn Vader." Daarom, hoewel het Trompettenfeest het moment vertegenwoordigt waarop Jezus Christus naar de aarde zal terugkeren, kunnen we niet garanderen dat het op die specifieke dag zal komen.
Voor meer informatie over het Trompettenfeest nodigen we u uit om ons artikel "Het Trompettenfeest: Oorlogsalarm, Vredesverklaring" te lezen.
Waar zullen de Koning der Koningen en de Heer der Heren terugkeren?
Soms zijn er geruchten dat Jezus Christus in dit of dat deel van de wereld terugkeerde, wat sommige naïeve mensen misschien zouden gaan geloven. De bijbel is echter heel duidelijk over de specifieke plaats waar Jezus een tweede keer op aarde zal komen.
Met betrekking tot dit thema profeteerde Zacharia: „Zie, de dag van Jehovah komt eraan en uw buit zal onder u worden verdeeld. Want ik zal alle volken bijeenbrengen om tegen Jeruzalem te strijden; en de stad zal worden ingenomen en de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen zullen worden verkracht; en de helft van de stad zal in ballingschap gaan, maar de rest van de mensen zal niet van de stad worden afgesloten.
„Dan zal Jehovah uitgaan en met die natiën strijden, zoals hij deed op de dag van de strijd. En hun voeten zullen op die dag op de Olijfberg gevestigd worden, die voor Jeruzalem in het oosten ligt; en de Olijfberg zal zich splitsen in het midden, oosten en westen, waardoor een zeer grote vallei ontstaat; en de helft van de berg zal naar het noorden trekken en de andere helft naar het zuiden '(Zacharia 14: 1-4).
Christus zal terugkeren naar de Olijfberg, een bergketen ten oosten van de oude stad Jeruzalem die in tweeën zal splitsen wanneer Hij er zijn voeten op zet. Daarom kan geen enkel nieuws dat iets anders zegt waar zijn.
Wat zullen de Koning der Koningen en Heer der Heren doen als hij terugkeert?
Hoewel het erg interessant is om de details van de wederkomst van Jezus Christus te bestuderen, is het opwindendste om te weten wat hij zal doen als hij de autoriteit van deze wereld heeft aangenomen.
Zoals Jesaja over dat prachtige moment profeteerde: „Het zal geschieden in de laatste dagen, dat de berg van het huis van Jehovah zal worden gevestigd als het hoofd van de bergen, en zal worden verheven op de heuvels, en alle natiën zullen ernaartoe rennen.
'En vele volken zullen komen, en zij zullen zeggen: Kom, en laten wij naar de berg van Jehovah gaan, naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons zijn wegen leren, en wij zullen op zijn paden wandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van de Heer uit Jeruzalem. En hij zal onder de natiën oordelen en vele volkeren terechtwijzen; en zij zullen hun zwaarden veranderen in ploegscharen en hun speren in sikkels; natie zal het zwaard tegen natie niet opnemen, noch zullen ze voor oorlog meer trainen '(Jesaja 2: 2-4).
De bijbel onthult ons dat Jezus Christus de aarde 1000 jaar zal regeren - een periode die bekend staat als 'het millennium'. In zijn heerschappij als Koning der Koningen zullen alle ziekten genezen worden, er zal welvaart zijn, wereldvrede, en, belangrijker nog, de hele mensheid zal de gelegenheid krijgen om vergeving van zonden te ontvangen en volgens Gods manier te leven.


No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...