lunes, 9 de marzo de 2020

Hoe redding te verkrijgen


Wat is redding precies? Waar moeten we van worden gered? De Bijbel beantwoordt deze vragen en openbaart de weg naar redding. 
Johannes 3:16 is ongetwijfeld een van de bekendste bijbelpassages, waar Johannes verklaart: "God heeft de wereld zo liefgehad, dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in hem gelooft niet verdwaalt, Maar heb het eeuwige leven. ' Later openbaart de apostel ook dat "God zijn Zoon niet naar de wereld heeft gestuurd om de wereld te veroordelen, maar dat de wereld door hem zal worden gered" (vs. 17).
Verder lezen we in de profetie over de geboorte van Jezus Christus: "En hij zal een zoon baren, en u zult zijn naam JEZUS noemen, omdat hij zijn volk van hun zonden zal redden" (Mattheüs 1:21).
Met andere woorden, zoals de apostel Paulus begreep, was een van de redenen waarom Christus naar de aarde kwam "om zondaars te redden" (1 Timoteüs 1:15).
Waarom moeten we verlost worden van zonde?
We moeten gered worden omdat zonde - die volgens 1 Johannes 3: 4 het overtreden van de wet is - ons tot de dood leidt! “Omdat je toen je slaaf van de zonde was, vrij was van gerechtigheid. Maar welke vrucht had u van die dingen waarvoor u zich nu schaamt? Omdat hun einde de dood is. Maar nu je bevrijd bent van zonde en dienstknechten van God bent geworden, heb je door je fruitheiliging en als een einde, eeuwig leven. Omdat het loon van de zonde de dood is, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer '(Romeinen 6: 20-23).
Maar hoe bereiken we deze vrijheid? De apostel Paulus geeft ons het antwoord in Romeinen 10: 9-13: “Als u met uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en in uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. Omdat men met het hart gelooft voor gerechtigheid, maar met de mond belijdt men voor redding. Want de Bijbel zegt: iedereen die in hem gelooft, zal zich niet schamen. Omdat er geen verschil is tussen Jood en Griek, want hij die de Heer van alles is, is rijk met allen die hem aanroepen; omdat iedereen die de naam van de Heer aanroept, gered zal worden '(nadruk toegevoegd).  
Helaas is deze passage door veel mensen gebruikt om te zeggen dat we redding kunnen bereiken door eenvoudigweg Jezus Christus te aanvaarden. Maar de Bijbel onthult dat er veel meer nodig is dan dat.
Berouw en doop
In Marcus 16:16 openbaart Jezus Christus dat alleen “Hij die gelooft en zich laat dopen, zal worden gered; maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. ' Met andere woorden, zowel geloof als doop zijn vereisten voor redding. Laten we eerst het belang van de doop analyseren.
Een van de belangrijkste Geschriften - en vaak genegeerd - om de weg naar redding te begrijpen is Handelingen 2: 37-38. De context van deze passage is Petrus 'diepe preek die de harten en het geweten van zijn publiek schudde tijdens een Pinksterdag, de dag waarop de Nieuwtestamentische kerk werd gesticht. De boodschap van Petrus was zo schokkend dat hij deze gelovigen tot actie bracht; "Ze waren diepbedroefd en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Mannen broeders, wat zullen we doen?"
En Petrus antwoordde hen botweg: “Bekeert u en laat een ieder van u gedoopt worden in de naam van Jezus Christus voor de vergeving van zonden; en je zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. '
Zoals we zien, is het eerste wat de apostel noemt een directe opdracht: "Bekeert u". In wezen betekent dit dat we afstand nemen van de zonde en God gehoorzamen. En, zoals Jezus Christus zei, het is een absoluut noodzakelijke stap om gered te worden; "Als u zich niet bekeert, zult u allen gelijk verloren gaan" (Luk. 13: 5).
Hoe reageerde het publiek op Peter's reactie? 'Dus zij die zijn woord ontvingen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend mensen werden die dag toegevoegd '(Handelingen 2:41).
Dus zowel de doop als het berouw - dat aan de doop voorafgaat - zijn fundamentele stappen om verlossing te verkrijgen. Net zoals voor degenen die Christus en Paulus hebben gehoord, zijn deze stappen van vitaal belang voor iedereen die vandaag gered wil worden.
God houdt zoveel van ons dat hij geduldig met ons is in onze onwetendheid. Maar als we begrijpen wat Hij van ons verwacht, wil God dat we Hem gehoorzamen. Zoals Paulus zei, "beveelt God nu alle mensen overal om zich te bekeren" (Handelingen 17:30).
Geloof
Toen Jezus Christus het evangelie begon te prediken, zei hij: 'De tijd is ten einde en het koninkrijk van God is nabij gekomen; bekeer u en geloof in het evangelie '(Markus 1:15).
En in 1 Korinthiërs 15: 1-2 openbaart de apostel Paulus ons iets heel interessants: 'Ik verklaar u, broeders, het evangelie dat ik u heb gepredikt, dat u ook hebt ontvangen, waarin u ook volhardt; waardoor ook, als u het woord bewaart dat ik u heb gepredikt, u gered bent, als u niet tevergeefs geloofde. ' Dat wil zeggen dat we in de evangelieboodschap moeten geloven, waardoor we gered zullen worden.
Die boodschap omvat het feit dat “Christus stierf voor onze zonden, volgens de Geschriften; en dat hij werd begraven en dat hij weer opstond op de derde dag, volgens de Schriften ”(vv. 3-4). En het omvat ook de profetie over de wederkomst van onze Heiland op aarde; Jezus Christus zal als Koning der Koningen en Heer der Heren terugkeren om het koninkrijk van God in deze wereld te vestigen. Dit is de boodschap waarin we moeten geloven: dat Jezus onze Heiland en komende Koning is.
We moeten geloven (vertrouwen hebben) dat God al zijn beloften nakomt. En we moeten het doen met levend geloof, dat Hebreeën 11: 1 perfect beschrijft als "de zekerheid van wat wordt verwacht, de overtuiging van wat niet wordt gezien".
We kunnen allemaal zo'n geloof hebben. In feite moeten we dat soort geloof hebben om God goed te eren en lief te hebben, want zonder geloof is het onmogelijk om Hem te behagen (v.6).
We kunnen alleen gered worden als we een diepe overtuiging hebben in de waarheid en zekerheid van het woord van God; “Omdat je door genade gered bent door geloof; en dit is niet van jou, het is de gave van God; niet door werken, zodat niemand zal opscheppen '(Efeziërs 2: 8-9).
Maar we moeten ook rekening houden met wat vers 10 van Efeziërs 2 ons vertelt: "Omdat wij zijn vakmanschap zijn, geschapen in Christus Jezus voor goede werken, die God van tevoren voor ons heeft voorbereid om erin te wandelen."
We moeten leven om God te behagen
Als we echt gered willen worden, moeten we ook rechtvaardig leven: "Daarom, verwerp alle vuiligheid en overvloed van kwaadaardigheid, het zachtmoedige ingeplante woord dat uw zielen kan redden" (Jakobus 1:21).
We kunnen niet meer in zonde leven; we moeten leven volgens het woord, de wetten en de wegen van God, zoals de Bijbel ze beschrijft. Zijn geboden moeten in onze geest worden geïmplanteerd en zijn manier van leven moet de onze zijn.
Zoals Jezus Christus zegt: "Hij die volhardt tot het einde zal behouden worden" (Mattheüs 24:13); Als we redding willen verkrijgen, moeten we volharden en doorgaan tot het einde.
Dit is de reden waarom Openbaring 2: 10-11 ons aanspoort door te zeggen: “Wees getrouw tot de dood, en ik zal je de kroon van het leven geven. Hij die een oor heeft, laat hem horen wat de Geest tot de kerken zegt. Wie wint, zal geen schade lijden door de tweede dood. '
Leven volgens het woord van God, zoals berouw, doop en geloof, is een vereiste voor redding; Hij die hieraan niet voldoet, wordt niet gered.
Hoe redding te verkrijgen: wat moet u doen?
Ten eerste moet het duidelijk zijn dat God "wil dat alle mensen gered worden en de waarheid leren kennen" (1 Timoteüs 2: 4).
En, zoals we in 1 Petrus 3: 9 zien, wil hij ook dat we ons bekeren: “De Heer vertraagt ​​zijn belofte niet, zoals sommigen die hebben voor uitstel, maar hij is geduldig met ons en wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat alles doorgaat tot bekering. "
God wil dat ieder van ons berouw toont en kennis neemt van zijn waarheid. Hij verwacht ook van ons dat we geloven en geloof hebben in zijn zoon Jezus Christus en ons laten dopen, wat de dood van onze 'oude man' symboliseert. Onze Schepper wil dat we volgens zijn wetten leven en uiteindelijk worden gered en voor altijd in zijn koninkrijk leven.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...