viernes, 6 de marzo de 2020

Waarom ben je geboren?


Wat zou je antwoorden als iemand je vroeg: "Heeft mijn leven enige betekenis, heeft het enig nut"? Je hebt jezelf waarschijnlijk deze vraag gesteld. Kunnen we een bevredigend antwoord vinden ? 
Elk leven heeft twee uitersten: de dag dat we worden geboren en de dag dat we sterven. We bereiken deze zwakke en hulpeloze wereld, maar we worden allemaal met een groot potentieel geboren. Toen we ons voor het eerst zagen, vroegen onze ouders zich zeker af: wat gaat onze baby met zijn leven doen? Wat voor soort persoon zal hij worden?
De ironie is dat we vaak het einde van ons bestaan ​​bereiken als we beginnen: zwak en hulpeloos. En als de dood eindelijk nadert, vragen we ons af wat ik met mijn leven heb gedaan? Wat voor soort persoon was ik?
Maar tegen die tijd zullen de meesten van ons zich ook de meest fundamentele en oudste van de vragen hebben gesteld: wat is het ware doel van het menselijk leven?
Dit is zo moeilijk te beantwoorden dat velen het gewoon als onbeantwoord afwijzen. En degenen die een grotere inspanning leveren, nemen vaak genoegen met antwoorden op basis van hun ervaringen, zoals het vervullen van een persoonlijk doel, het bereiken van iets emotioneel bevredigend, liefhebben en bemind worden of gewoon 'goede mensen' zijn.
Maar al deze dingen zijn beperkt tot dit leven. Hoewel er niets mis is met dit soort voorstellen, zijn deze antwoorden echt bevredigend als we diep nadenken? Troosten ze ons echt als we de dood onder ogen zien?
Is de dood echt het einde van alles? Of is er een groter doel voor het menselijk leven, een dat dit korte fysieke leven overstijgt? Zo ja, wat is het dan?
Dit zijn de belangrijkste vragen in het leven.
Onze eigen zin van het leven
Een van de meest subtiele gevolgen van de evolutietheorie en het atheïsme is dat steeds minder mensen zich afvragen of we zijn gemaakt en ontworpen met een duidelijk doel. Immers, evolutie heeft geëlimineerd en atheïsme heeft het bestaan ​​van een superieur wezen verworpen dat betekenis geeft aan ons bestaan.
Als het leven het product is van bliksem dat per ongeluk op het slijm van primitieve materie viel en een reeks mutaties genereerde van eenvoudig tot complex, kan het dan enige betekenis hebben? En als mensen zichzelf alleen aan het hoofd van de voedselketen plaatsen door natuurlijke selectie op basis van het overleven van de sterksten, kan iemand dan zeggen dat hun leven een transcendent doel heeft? Als het antwoord nee is, is de enige plaats waar we betekenis kunnen vinden, waar we het ook zelf zeggen.
Onlangs heeft Buzzfeed.com een ​​enquête gehouden bij een groep atheïsten en velen van hen beweerden hun leven hun eigen betekenis te hebben gegeven. Enkele van zijn doelen waren:
Heeft een positieve invloed op familie en vrienden.
Wees aardig, leer, deel kennis en verlicht lijden.
Haal zoveel mogelijk geluk en plezier uit het leven.
Focus op het "hier en nu" en profiteer van de vrijheid om te doen wat we willen.
Velen bekenden echter ook dat, hoewel ze hun leven een persoonlijke betekenis hadden gegeven, hun overtuiging dat het leven per ongeluk is ontstaan ​​per definitie impliceert dat er geen primair doel is - dat er geen superieur plan is.
Maar zijn deze ideeën beperkt en gedefinieerd door mensen waar? Of is deze wereld en zijn leven het product van het ontwerp van een perfecte Schepper die ons om een ​​of andere reden heeft ontworpen en hier geplaatst? Kunnen we een bevredigend antwoord vinden op de belangrijkste vraag van allemaal: waarom zijn we geboren?
God antwoordt het! Maar om het te vinden, moeten we bij het begin beginnen.
Laten we teruggaan naar het begin
Johannes 1: 1 openbaart: "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God." Met andere woorden, voordat er iets werd geschapen, bestonden God de Vader en het Woord (dat later Jezus Christus werd, vs. 14) al. In feite leefden deze twee spirituele wezens, beide onbeperkt in kracht en perfect van karakter, voor eeuwig samen.
Toen begon God te scheppen. En zoals Romeinen 1:20 zegt: "de onzichtbare dingen van hem, zijn eeuwige kracht en godheid, worden duidelijk zichtbaar vanaf de schepping van de wereld, begrepen door de dingen die gedaan zijn." Kijk gewoon om ons heen om te beseffen dat de Vader en het Woord architecten zijn! Onze menselijke neiging om alles te bouwen, van robots tot persoonlijke relaties, is gewoon een weerspiegeling van de aard van God, onze Schepper.
Zijn eerste geregistreerde schepping waren de engelen: mooie en indrukwekkende spirituele wezens wiens doel het was om God te dienen en de mensen die later zouden komen (Hebreeën 1: 13-14). Uiteindelijk kwam een ​​derde van hen echter in opstand tegen God, onder leiding van een krachtige engel genaamd "Lucifer" in de King James Version van de Bijbel in 1960. Als gevolg van die rebellie werd Lucifer omgedoopt tot Satan (tegenstander) en de rest van de rebellenengelen, demonen (Jesaja 14: 12-15; Ezechiël 28: 12-15; Openbaring 12: 4).
Maar Satans samenzwering stopte God niet. God had andere plannen - grotere plannen - en op een bepaald moment nam hij ze terug om alles te creëren wat we vandaag zien.
De mensheid: een kleinschalige versie van God
Het boek Genesis onthult dat God de mens schiep op de zesde dag van de schepping. En het is in dit verslag dat we een van de grootste sleutels vinden voor de ware betekenis van het menselijk leven: “God zei: Laten we de mens maken naar ons beeld, naar onze gelijkenis; en heersen in de vissen van de zee, in de vogels van de hemel, in de beesten, op de hele aarde en in elk dier dat op de aarde kruipt. En God schiep de mens naar zijn eigen beeld, naar het beeld van God schiep hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep hij ze '(Genesis 1: 26-27).
Je hebt deze verzen waarschijnlijk al eerder gehoord, maar heb je echt alles begrepen wat ze inhouden?
God schiep de mens naar zijn beeld - in zijn gelijkenis en met vaardigheden zoals de zijne. Wat nog belangrijker is, hij gaf ons kenmerken van zijn geest: superieure intelligentie, creativiteit, artistieke waardering en emoties.
Maar God deed niet hetzelfde met dieren. Hij gaf ze instinct in plaats van vrije wil en creativiteit, en dat is het primaire verschil tussen het mensenrijk (gecreëerd naar het beeld van de soort God) en het dierenrijk (met elk dier geschapen volgens zijn soort).
Geschapen zijn naar het beeld van God, houdt in dat we intellectuele vermogens en elementen van onze Schepper hebben, alleen op een veel kleinere schaal. We hebben zijn vorm, maar niet zijn essentie; Hij is een almachtige en onsterfelijke geest (Johannes 4:24), terwijl wij stervelingen van vlees en bloed zijn (Genesis 2:11); en Hij heeft geen grenzen (Job 42: 2, 1 Korinthiërs 2:11), terwijl ons intellect en onze creativiteit beperkt zijn.
Is het onze bedoeling om als God te zijn?
Gods schepping eindigde echter niet in de hof van Eden. Na Genesis zijn er veel passages in de Bijbel die Gods ware bedoeling onthullen, en het is niet die van het creëren van fysieke wezens met sommige van hun kenmerken. Eigenlijk is zijn plan dat we net als Hij worden, met zijn spirituele aard en zijn niveau van bestaan!
In 1 Johannes 3: 2 zegt de apostel Johannes duidelijk dat "we zullen zijn zoals [God], omdat we hem zullen zien zoals hij is". Kun je je voorstellen wat het betekent om als God te zijn?
Andere Geschriften onthullen dat, voordat hij ons zo'n ongelooflijke kracht geeft, God wil dat we leren denken zoals Hij (Filippenzen 2: 5), en te leven en te handelen zoals Hij, en dat we het doen door onze eigen keuze (Mattheüs 5:48; 1 Johannes 2) : 6).
God heeft geen morele automaten gemaakt, menselijke robots die zijn geprogrammeerd om het juiste te doen. In plaats daarvan besloot hij de mensheid (beginnend met Adam en Eva, in de hof van Eden) de vrijheid te geven om te kiezen, en vertegenwoordigde die vrijheid in twee bomen: de 'boom des levens' - morele gerechtigheid volgens normen van God - en de 'boom van de kennis van goed en kwaad' - de weg van de mens volgens zijn eigen idee van wat goed en fout is.
Adam en Eva besloten God te verwerpen (Genesis 3: 6) en die beslissing liet toe dat zonde (het overtreden van Gods wet) de hele mensheid begon te doordringen (Romeinen 5:12; 1 Johannes 3: 4). Sindsdien is zonde het obstakel tussen ons en Gods doel voor ons leven (Romeinen 6:23).
Het christelijke leven gaat over het overwinnen van die barrière om ons doel te bereiken. Het begint allemaal met de bekering en vergeving van onze vroegere zonden, door het offer van Christus, en dan komt de doop en ontvangst van de Heilige Geest - of Geest van God. Dit transformatieproces (conversie genoemd) stelt ons in staat ons karakter te veranderen en is ons deel in het vervullen van Gods doel voor ons.
Voordat we de onbeperkte kracht van de Schepper ontvangen, moeten we ons vrijwillig aan Hem onderwerpen en zijn perfecte karakter ontwikkelen. Dit houdt in dat we ernaar moeten streven onze natuurlijke manier van denken achter ons te laten - die de neiging heeft zich tegen God te verzetten - (Romeinen 8: 7; Kolossenzen 3: 8-9) en "de nieuwe [man] aan te trekken, die volgens de het beeld van degene die het creëerde wordt vernieuwd tot volledige kennis '(Kolossenzen 3: 10).
Met andere woorden, hoewel we fysiek 'naar het beeld' van God zijn geschapen, moeten we nog steeds naar zijn spirituele beeld worden geschapen en zijn perfecte morele en spirituele karakter ontwikkelen. Dat is het belangrijkste doel van het menselijk leven: ons spirituele karakter naar zijn beeld hervormen en zijn manier van denken en handelen weerspiegelen in elk aspect van ons leven.
De definitieve transformatie
De reden waarom er tegenwoordig zoveel mythes zijn over het doel van het leven, is dat maar weinigen de volgende stap begrijpen.
God heeft het menselijk lichaam ontworpen om uiteindelijk te sterven (Ezechiël 18: 4; Hebreeën 9:27), maar niet voor altijd. In feite beloofde Jezus terug te keren naar de aarde om een ​​van de grootste wonderen aller tijden te verrichten: de opstanding van de doden. Door de eeuwen heen zijn christenen gemotiveerd door deze hoop, omdat ze de verzekering hebben dat als ze zich aan God onderwerpen en hun karakter ontwikkelen, ze een aandeel zullen hebben in die opstanding en in staat zullen zijn de laatste stap te zetten om het hele beeld van God te bedekken.
In 1 Korinthiërs 15: 42-46 onthult de apostel Paulus vier aspecten van deze prachtige transformatie; we zullen zijn:
Veranderd van corruptie (fysiek ouder worden en verval) tot incorruptie (spiritueel leven).
Veranderd van schande (imperfectie) naar glorie (perfectie).
Veranderd van zwakte naar kracht.
En veranderd van dierenlichaam (fysiek) naar spiritueel lichaam.
Met andere woorden, we zullen getransformeerd worden van de menselijke dimensie naar het Koninkrijk van God! We hebben en kunnen deze vier aspecten van het beeld van God nu niet hebben, maar vers 49 verzekert ons dat "net zoals we het beeld van het aardse hebben gebracht, we ook het beeld van de hemelse [Christus] zullen brengen."
Wat een geweldige bestemming! God wil veel meer dan engelenbedienden, hij wil een gezin met kinderen zoals Hij, met wie hij de eeuwigheid kan delen! Hij wil een familie van wezens met wie hij nieuwe dingen kan creëren en als gelijken kan communiceren, maar daarvoor moeten die gezinsleden perfect zijn, net als Hij.
Maar wat God vanaf het begin wilde (fysieke wezens in leden van zijn gezin veranderen), is iets dat tijd kost, een groot offer en de vrijwillige deelname van geschapen wezens. Laten we erover nadenken: als God perfecte mensen had geschapen zonder vrijheid van besluit, zouden deze wezens nooit echt hun niveau hebben bereikt; het zouden alleen spirituele automaten zijn, geprogrammeerd om perfect te zijn. Aan de andere kant, als hij fysieke wezens naar zijn beeld en met vrije wil zou scheppen , zouden ze wezens zijn met een verbazingwekkend potentieel: het potentieel om te rebelleren en als Satan en demonen te zijn, maar ook het potentieel om te kiezen om als zijn Schepper te zijn.
Vanaf het begin ontwierp God een prachtig plan om zich in wezens die op Hem lijken te reproduceren via een proces dat zijn perfectie voor de eeuwigheid zou verzekeren. Dat klopt: ons ongelooflijke en ware doel is om te worden verheven tot het niveau van God als leden van zijn goddelijke familie. God wil "zonen en dochters" (2 Korinthiërs 6:18) en is bezig met "vele zonen tot heerlijkheid te brengen" (Hebreeën 2:10).
Denk na over wat dit betekent. Wanneer we een zoon hebben, is die zoon zoals wij; Het heeft niet alleen onze vorm, maar ook ons ​​DNA.
Wanneer we in de familie van God worden geboren, zullen we zijn kinderen worden - we zullen worden verheerlijkt (verheven) tot hetzelfde bestaansniveau van onze Vader en onze oudere broeder, Jezus Christus. Het doel en plan van God is dat we "deelnemers van de goddelijke natuur" worden (2 Petrus 1: 4), wat naar analogie betekent dat we zijn spirituele DNA zullen hebben; dat wil zeggen dat we net als Hij in geest zullen worden bekeerd (Johannes 3: 6).
Degenen die dat doel bereiken, zullen zulke geweldige kansen ontvangen dat we ze nu niet kunnen begrijpen. We kunnen ons alleen maar voorstellen wat het betekent om te leven als 'koningen en priesters' (Openbaring 5:10) en 'alle dingen erven' (Openbaring 21: 7) in het Koninkrijk van God - in een eeuwige staat van productiviteit, creativiteit en groei.
Dit is de waarheid die God openbaart over waarom we zijn geboren, en het is zeker een waarheid die veel wonderbaarlijker is dan enig doel dat de mens voor zichzelf zou kunnen bedenken. Dit is de waarheid die je bestaan ​​echt met betekenis kan vullen en, als je je eraan houdt, kun je je leven veranderen.




No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...