sábado, 7 de marzo de 2020

Op zoek naar God


"Waar ben je, God?" Schreef hij op zijn computer. Miljoenen mensen hebben dezelfde vraag gesteld. Waarom lijkt God zo moeilijk te vinden? Hoe kunnen we het vinden? 
Hij zat achter zijn nieuwe computer en dacht na over hoe hij de vraag kon stellen.
Hij was hindoe en, zou men kunnen zeggen, een minderheid binnen een andere minderheid. Het behoorde tot slechts twee procent van de christenen in de Indiase cultuur, gedomineerd door het hindoeïsme. En bovendien, na jaren van het bestuderen van zijn Bijbel en het vinden van vele tegenstrijdigheden met wat hij altijd had geloofd, begon hij zich steeds meer te distantiëren van degenen die zijn geloof deelden.
Zijn geloof in religies had geschokt, maar zijn geloof in God bleef stevig. Alleen ... waar was Hij? Wat wilde ik hem leren? Wat wilde hij dat ik deed?
Ten slotte, zonder te weten waar hij heen moest, schreef hij in zijn internetzoekmachine de simpele vraag: "Waar ben je, God?"
Voordat u begint met zoeken
Dit is een veel voorkomende vraag - een geweldige vraag die veel mensen om verschillende redenen stellen. Het zoeken wordt meestal veroorzaakt door moeilijke momenten waarop we hulp of aanmoediging zoeken. Soms ontstaat het uit twijfel, wanneer we ons geloof moeten versterken dat God echt bestaat en echt om ons geeft. Misschien begint het met pure intellectuele nieuwsgierigheid in een poging de grote vragen, zoals het doel van het leven, te begrijpen. Zelfs ongelovigen en cynici vragen zich af: "Waar is God wanneer er zoveel kwaad en lijden in de wereld is?", In een poging het bestaan ​​van God in twijfel te trekken.
Hoe zit het met jou? Zoek je God?
Als dit het geval is, moeten er twee vragen worden beantwoord voordat u met zoeken begint. Een daarvan heeft te maken met fundamentele kwesties over God en de geschiedenis van de mensheid, en dat is wat we eerst zullen beantwoorden in deze reeks van twee artikelen. Het antwoord op de tweede vraag bepaalt je kansen om God te vinden.
Vraag 1: Kunnen we God vinden als Hij zich verbergt?
Is God moeilijk te vinden omdat hij een soort kosmisch verstoppertje met ons speelt? Nou ja, in zekere zin wel. God vertelt ons in feite dat Hij zich verstopt, maar het is geen spel.
Veel profeten, die zich tot Gods uitverkoren volk richtten, zeiden dat Hij zich had verborgen. "Waarlijk, u bent God die u bedekt", zei Jesaja. De mensen hadden toen ernstige moeilijkheden. Waarom zou God zoiets doen?
Mensen "zullen op zoek gaan naar de Eeuwige, en zullen hem niet vinden", schreef Hosea en legde uit dat God "zich van hen afkeerde". En Micah zei ook tegen hen: „U zult tot de Eeuwige roepen en hij zal u niet antwoorden; voordat hij zijn gezicht op dat moment voor jou zal verbergen. '
Waarom zou God zich verbergen voor degenen die hem zoeken?
Micah beantwoordde deze vraag door de verbroken relatie die de mensheid in het algemeen met God heeft gehad, samen te vatten: "omdat u slechte werken hebt gedaan" (Micha 3: 4).
Laten we ons even in Gods plaats plaatsen. Een van de lessen die overal in de Bijbel wordt herhaald, houdt verband met het waardeloze gedrag dat mensen hebben gehad in onze relatie met God. We moeten dan niet verrast zijn dat Hij meer dan een beetje sceptisch is als we zeggen dat we Hem willen zoeken.
Wie heeft zich eerst verstopt?
Het begon allemaal met Adam en Eva. God schiep hen, communiceerde met hen, onderwees hen, hield van hen en waarschuwde hen voor het gevaar van het eten van de boom van kennis van goed en kwaad - totdat zij het koud negeerden en besloten Satan te volgen.
En wat deden ze toen ze "de stem hoorden van de Eeuwige God die in de tuin liep"? "De man en zijn vrouw verborgen zich voor de aanwezigheid van de Eeuwige God" (Genesis 3: 8, cursivering toegevoegd).  
Wie heeft zich eerst verstopt? God nee!
Vele malen bood God zijn volk aan hun relatie met Hem te herstellen.Toen Israël het uitschreeuwde in hun slavernij, antwoordde hij: "Hier ben ik", bevrijdde hij hen, gaf hen een thuis en beloofde hen vele zegeningen. Het enige dat hij terecht terug verwachtte, was respect en gehoorzaamheid. Maar meer dan 800 jaar verwierpen Israël en Juda God herhaaldelijk en zochten hem alleen om hen uit de problemen te krijgen.
Later was God nog duidelijker en stuurde zijn Zoon in het vlees naar een zeer religieuze cultuur. Maar Christus stuitte op voortdurende vijandigheid en weerstand, afkomstig van mensen die alleen op hun eigen voorwaarden met God wilden omgaan, niet die van Hem. Ironisch genoeg waren religieuze leiders terughoudend en terughoudend om te luisteren!
Christus noemde hen huichelaars en legde uit: 'Dit volk met lippen eert mij, maar hun hart is verre van mij. Want tevergeefs eren zij mij, lerende leringen als geboden van mensen ”(Markus 7: 6-8).
Omdat Jezus dit harde verwijt heeft uitgesproken, is het helaas alleen maar erger geworden. Dit zal ons echter niet verbazen, want Hij was het die zei: 'Velen zullen in mijn naam komen en zeggen: Ik ben de Christus; velen zullen bedriegen '(Mattheüs 24: 5).
Je kunt God niet in het donker vinden
Let op de nadruk van Jezus 'woorden: niet een paar, maar velen zouden in zijn naam komen. Velen zouden worden misleid door degenen die zijn naam vals gebruiken en beweren hem te vertegenwoordigen. Religieuze misleiding, legde Jezus Christus uit, zou een van de grote tekenen van de eindtijd zijn. Kijk nu rond, zoals de man uit India, naar alle tegenstrijdige en vaak omstreden christelijke kerken die vandaag bestaan, en vraag jezelf af: "Was de profetie waar?"    
Niemand houdt ervan te denken of te horen dat ze misleid zijn. Deze woorden maken nog steeds indruk op en beledigen mensen net zo vaak als in het verleden. Maar het Woord van God zegt duidelijk dat de hele wereld gehuld is in geestelijke duisternis, blind voor Hem en zijn waarheid. Niemand houdt ervan te denken of te horen dat hij misleid is. Deze woorden maken nog steeds indruk op en beledigen mensen net zo vaak als in het verleden. Maar het Woord van God zegt duidelijk dat de hele wereld gehuld is in geestelijke duisternis, blind voor Hem en zijn waarheid.
Waarom Nogmaals, Jezus Christus vertelde de ongemakkelijke waarheid in Johannes 3: 19-20: “Dit is de veroordeling: dat het licht in de wereld kwam en de mensen de duisternis liefhadden in plaats van het licht, omdat hun daden slecht waren. Omdat iedereen die kwaad doet, het licht haat en niet aan het licht komt, zodat zijn werken niet worden bestraft. '
Dus ja, de mensheid bevindt zich in de duisternis van misleiding vanwege onze eigen beslissingen en die van God.
Paulus vatte in Romeinen 1:21 de keuze van de mens samen door te zeggen: "God hebben gekend, verheerlijkten zij hem niet als God, noch bedankten zij hem, maar zij werden opgeblazen in hun redenering en hun dwaas hart werd zwart" .
"En omdat zij het niet goedkeurden God in aanmerking te nemen," overhandigde "Hij hen" aan alles wat zij wilden doen (vss. 28, 24).
Dus ja, God heeft de duisternis van bedrog laten bestaan ​​en Hem verbergen voor de mensheid.
Maar dat betekent niet dat God ons heeft opgegeven. Zijn beloften blijven dat Christus zal terugkeren, zijn waarheid zal worden begrepen, de mensheid is niet voor altijd verloren en dat iedereen hem uiteindelijk zal kennen. Om de prachtige omvang van Gods heilsplan te begrijpen, moet u onze pamfletten lezen: de heilige feesten van God: hij heeft een plan voor u en het mysterie van het koninkrijk .   
Maar zolang God deze beloften niet waarmaakt, kan God worden gevonden? Het antwoord is: ja, als ...
Ons deel en dat van God
Paulus vertelde de Griekse filosofen van Athene dat God 'uit één bloed alle afstammelingen van mensen heeft gemaakt ... zodat ze God kunnen zoeken, als ze op een of andere manier, door hem te voelen, hem kunnen vinden, hoewel hij zeker niet ver van ons is. '(Handelingen 17: 26-27).
God wil dat we hem vinden; Maar voor duizenden jaren is het enige dat hij van miljoenen mensen heeft ontvangen, lege woorden. Ben jij een van de uitzonderlijke mensen die echt bereid zijn om "God te zoeken" en "te voelen om hem te vinden"? Wil je Hem echt en zijn manier kennen en, in tegenstelling tot de meerderheid, ben je bereid Hem te gehoorzamen? Dat is jouw rol in de zoektocht.
Maar God de Vader en Jezus Christus hebben ook een rol te spelen, zonder welke onze zoektocht nutteloos is. Ze moeten brengen en onthullen.   
Analyseer de woorden van Jezus Christus: "Niemand kan tot mij komen, als de Vader die mij heeft gezonden hem niet [gids, aanzetten] zal brengen" (Johannes 6:44).
Nu, relateer dat aan wat we lezen in Mattheüs 11:27: "Niemand kent de Zoon, behalve de Vader, noch de Vader kent iemand anders dan de Zoon, en degene die de Zoon wil openbaren."
Slechts weinigen begrijpen vandaag wat Christus hier zei. Niemand, meerdere keren herhaald, kan Hem benaderen of God kennen als God niet besluit hem te brengen, of als Christus niet besluit hem aan de Vader te openbaren. 
Maar laten we ons voorstellen dat God besluit u te "roepen" (een andere term die de Bijbel gebruikt om de manier te beschrijven waarop God "iemand" brengt). Wat gebeurt er dan?
Dat hangt af van het antwoord op de tweede vraag. De eerste vraag, die we in dit artikel beantwoorden, is: "Kun je God vinden als Hij zich verbergt?" En de tweede is even belangrijk: "Kan God je vinden als je je verstopt?"



No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...