viernes, 17 de abril de 2020

De gedachten van God lezen


God denkt op een niveau dat verre van menselijk begrip is. Hij is echter bereid ons de tools te geven om uw gedachten te lezen en te gaan denken zoals Hij denkt! 
'Omdat mijn gedachten niet uw gedachten zijn, noch uw wegen mijn wegen,' zei de Eeuwige. Zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen, en mijn gedachten meer dan uw gedachten '(Jesaja 55: 8-9).
Kun je je een gesprek voorstellen in de troonzaal van het universum? Kun je je voorstellen hoe het zou zijn om te weten wat er in Gods gedachten omgaat als Hij miljoenen engelen aanstuurt en miljarden sterrenstelsels in stand houdt?
Maar Gods mentale krachten zijn zo enorm superieur aan de onze dat we ons dat zelfs durven voorstellen? Zou het niet iets zijn dat lijkt op een microscopische mier of amoebe - de persoon proberen te begrijpen die een wolkenkrabber ontwierp of een raket bouwde die mensen naar de maan bracht?
God heeft ons echter geschapen met het verlangen om te leren en te begrijpen. We willen onze wereld begrijpen en dit betekent dat we ernaar verlangen om de gedachten en plannen van de Schepper te begrijpen.
We vragen ons af, wat denkt God als er rampen gebeuren? Wat wil je dat ik leer van de tests waarmee ik te maken heb? Wat wil Hij dat ik bereik? Wat is je doel voor mijn leven?
Ongelooflijk, de Bijbel vertelt ons dat God wil dat we zijn gedachten gaan begrijpen, zijn gedachten lezen - dat we echt gaan denken zoals Hij.
Herstel de kloof
Maar er zijn grote obstakels die we moeten overwinnen voordat we dat bereiken. Onze droevige toestand is ver, ver verwijderd van dat doel.
God identificeert duidelijk de kloof die bestaat tussen onze natuurlijke gedachten en hun niveau van denken:
'Omdat mijn gedachten niet uw gedachten zijn, noch uw wegen mijn wegen,' zei de Eeuwige. Zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen, en mijn gedachten meer dan uw gedachten '(Jesaja 55: 8-9).
De oorsprong van de scheiding
Onze eerste ouders, Adam en Eva, hadden direct contact met God en kregen de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de levensboom. Deze boom symboliseerde de Heilige Geest, door wie God ons begrip geeft van zijn gedachten en de mogelijkheid tot eeuwig leven.
Maar we zijn van nature beperkt en ons denken heeft de neiging ons te concentreren op tijdelijke genoegens ten koste van Gods eeuwige perspectief.
Adam en Eva demonstreerden dit door de aantrekkelijke vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad te kiezen. Deze egoïstische, tijdelijke manier van denken leidde ertoe dat ze Gods gebod negeerden. Door de verboden vrucht te nemen, begonnen ze een barrière te bouwen die hen en hun kinderen verder van de geest van God verwijderde.
De profeet van God, Jesaja, beschreef het resultaat van deze moeilijke keuze:
": .. Uw ongerechtigheden hebben een scheiding gemaakt tussen u en uw God, en uw zonden hebben uw gezicht voor u verborgen om niet te horen ... Zijn voeten lopen naar het kwaad, ze haasten zich om onschuldig bloed te vergieten; zijn gedachten, gedachten van ongerechtigheid; vernietiging en gebrokenheid zijn in hun wegen. Ze kenden de weg van vrede niet en er is ook geen gerechtigheid in hun wegen ... We raken de muur aan als blinden en we tasten als zonder ogen ”(Jesaja 59: 2, 7-8, 10).
Terwijl we voor onszelf hebben geprobeerd te ontdekken wat goed en wat slecht is, zijn mensen steeds verder verwijderd van het juiste denken dat tot vrede en gerechtigheid zou leiden. We hebben onszelf afgesneden van de geest van God.
Het Woord van God lezen
Maar God heeft de mensheid geen enkele manier nagelaten om te weten wat hun manier van denken is. Hij heeft de boeken van de Bijbel geïnspireerd om zijn geest te openbaren.
De Bijbel vertelt ons wat God als goed en slecht beschouwt. Hij gaf ons voedselwetten in ons voordeel (Deuteronomium 10: 12-13). Hij leert ons de weg van vrede en de weg naar verlossing en eeuwig leven.
De Bijbel staat vol praktische wijsheid die het leven kan laten werken zoals het hoort.
De Bijbel laat zien dat God in zijn volmaakte wijsheid het plan heeft om ons zo'n hart te geven. Hij wil dat we een hart en een geest hebben zoals de Zijne, zodat we zijn gedachten echt kunnen lezen. Maar het blijkt dat zelfs als we toegang hebben tot de Bijbel, dit niet genoeg is om het hart en de geest van God volledig te begrijpen. Na zijn Tien Mandamien hoest de kinderen Israëls, God klaagde: "O, dat er waren zo'n een hart, dat ze me zouden vrezen , en houd elke dag al Mijn geboden, dat zij en hun kinderen goed voor altijd zou kunnen zijn '! (Deuteronomium 5:29).  
De Bijbel laat ons zien dat God in zijn volmaakte wijsheid een plan heeft om ons zo'n hart te geven. Hij wil dat we een hart en een geest als die van Hem hebben - dat we zijn geest echt kunnen lezen.
Het oog heeft niet gezien
Hoe ongelooflijk de Bijbel ook is, God vertelt ons dat deze veel dingen bevat die ons uitdagen om te begrijpen. Er waren dingen die Jezus 'discipelen niet echt begrepen totdat Hij ze aan hen gaf en hun begripsniveau verhoogde door de gave van de Heilige Geest (Johannes 16: 12-13).
De apostel Paulus legde uit dat we zonder de Geest van God de dingen buiten het menselijke vlak niet echt kunnen begrijpen.
'Eerder, zoals geschreven staat, zijn de dingen die het oog niet heeft gezien, het oor niet heeft gehoord en niet is opgekomen in het hart van de mens, die God heeft voorbereid voor degenen die van hem houden ... Maar de natuurlijke mens neemt de dingen die van de Geest zijn niet waar van God, omdat ze dwaas zijn voor hem, en hij kan ze niet begrijpen, omdat ze geestelijk onderscheiden moeten worden '(1 Korintiërs 2: 9, 14).
Op het juiste moment voor elke persoon is het Gods verlangen om iedereen kennis te laten nemen van zijn waarheid en ons tot bekering te leiden - een verandering van gedachten. Zoals de apostel Petrus heftig gebood aan degenen die diepbedroefd waren en hun zonden herkenden:
'Bekeer u, en laat u allen dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zonden; en je zult de gave van de Heilige Geest ontvangen ”(Handelingen 2:38).
De Geest van God geeft ons de ontbrekende verbinding met God en geeft ons inzicht in zijn drijfveren en zijn manier van denken. God wil dat we de zin van Christus hebben (1 Korintiërs 2:16; Filippenzen 2: 5). Hij wil dat we het eeuwige, verstandige en evenwichtige perspectief hebben dat Hij heeft. Hij wil dat we gemotiveerd zijn om te handelen op de liefdevolle, juiste, heilzame manier waarop Hij handelt.
Jouw volgende stap
Roept God je om zijn geschreven woord, de Bijbel, te begrijpen? Motiveer je Hem om te willen veranderen, denken en doen zoals Hij doet? Als dat zo is, raden we u aan om nu op deze oproep in te gaan.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Entrada destacada

LA LUCHA CONTRA LAS OBRAS DE LA CARNE: LASCIVIA

  Por Víctor Pérez D.   La lucha contra las obras de la carne, en particular la lascivia, es un tema de gran profundidad y relevancia en el ...